Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

06 mrt

INSPIRATIENAMIDDAG ENERGIE VOOR LEREN

Wil je dat kinderen en jongeren weer meer zin krijgen om te leren? Wil je ook zelf de energie volop voelen stromen? Wil je kinderen en jongeren intrinsiek motiveren en betrekken bij hun eigen leerproces? Wil je hun nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfstandigheid prikkelen? Kies je voor onderwijs dat afgestemd is op hoe de huidige generatie leert? Dan is deze inspiratienamiddag iets voor jou!

Laat je inspireren in onderwerpen zoals: flexibele structuren, cyclisch werken, zelfsturende teamwerking, exploratiedrang, jaardoorbrekend werken, verbondenheid, initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen …

PROGRAMMA

13.00 – 13.15 u. ontvangst
13.15 – 13.30 u. muzische opening en intro Ann Deburchgrave – opleidingshoofd bachelor Kleuteronderwijs Hasselt
13.30 14.00 u. studenten, ouders, alumni en docenten aan het woord
14.00 – 15.00 u. keynote Ludo Heylen – directeur CEGO, Centrum voor Evaringsgericht Onderwijs
15.00 – 16.30 u. keuzeworkshops
16.30  – 17.15 u. visie op 'energie voor leren': getuigenissen
17.15 – 18.00 u. receptie en netwerken

 

5 keuzeworkshops

Evalueren om te leren

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat evalueren kan bijdragen tot leren en goed onderwijs? Aandacht voor de totale (persoons)ontwikkeling vraagt om breed te evalueren om de echte ontwikkeling in kaart te brengen. Breed kijken betekent procesgericht durven kijken naar leren en wat kinderen en jongeren nodig hebben om tot leren te komen.

Deze workshop wordt gegeven door een van de kernbegeleiders van de Proeftuin.

 

Nieuwsgierigheid: willen weten, willen onderzoeken

Zou het niet kunnen dat de mix van eigenschappen van ondernemende en onderzoekende kinderen en jongeren ook de kenmerken zijn waaraan je de ondernemende en onderzoekende leerkracht herkent? In deze workshop brengen twee derdejaarsstudenten hun praktijkverhaal over hoe zij samen onderzoekend werken en leren stimuleren bij kinderen.

Deze workshop wordt gegeven door twee studenten van de Proeftuin. 

De kracht van samen

Om wendbaar te zijn en innovatief op allerlei uitdagingen te kunnen reageren, zijn een grote mate van zelfsturing en medeverantwoordelijkheid bij teamleden noodzakelijk. In een zelfsturend leerkrachtenteam dragen alle leerkrachten medeverantwoordelijkheid voor het geheel. Wanneer leerkrachten samenwerken voelen ze zich sterker, gelukkiger en zelfzekerder. Uitdagingen worden haalbaarder, teamleden hebben het gevoel dat ze er niet alleen voor staan.

Deze workshop wordt gegeven door het opleidingshoofd van de Bachelor Kleuteronderwijs in Limburg. 

Ruimte voor dromen in het onderwijs

Hoe kunnen we van de klas een plek maken waar je tot rust komt, mag afwachten, dagdromen, mijmeren, je verbeelding aanspreken, helemaal opgaan in het moment …?

Creatief denken en verbeeldingskracht vragen om los te komen van gewoontes en vaste denkpatronen, het vraagt om de dingen een beetje anders te bekijken, te draaien en te combineren want zo kunnen we nieuwe ideeën creëren. Het is van groot belang dat kinderen, jongeren en (toekomstige) leraren die creatieve vermogens verder kunnen ontwikkelen.

Deze workshop wordt gegeven door een van de kernbegeleiders van de Proeftuin. 

Autonomie motiveert

Ruimte geven voor autonomie is kinderen en jongeren experimenteerruimte bieden zodat ze zichzelf mogen zijn en hun interesses echt de kans krijgen om te ontluiken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen en jongeren het gevoel hebben zichzelf te kunnen zijn, regisseur te kunnen zijn van hun eigen handelen, denken en voelen? Onderwijs heeft als opdracht om de exploratiedrang zo veel mogelijk te ondersteunen, zodat mensen leren ontdekken wat ze interessant, boeiend en zinvol vinden in het leven. 

Deze workshop wordt gegeven door een van de kernbegeleiders van de Proeftuin. 

Vanuit onze ervaringen in het werken met studenten willen we je laten voelen wat ervaringsgericht onderwijs kan betekenen voor jouw leerlingen, voor jouw klaspraktijk en voor jezelf. We willen leraren energie, ambitie, dromen en veerkracht geven om met veel zin, vertrouwen en een vleugje wankelmoed in de klas te staan.

Jolien Bylois, Karlien Hermans en Evelien Vanderaerden - kernbegeleiders Proeftuin

De inhoud van deze inspiratienamiddag is geschikt voor leraren uit het basis- en secundair onderwijs, directies, pedagogisch begeleiders en iedereen met interesse in leren van binnenuit.

inschrijven Download flyer

 

Deel deze activiteit: 

Praktische info

06 mrt 2018
13:00 uur - 18:00 uur

Kostprijs: 45,00 euro, inschrijven uiterlijk woensdag 21/02/2018

Campus Hemelrijk
Hemelrijk 25
3500 Hasselt
België

Contactpersoon

Ann Deburchgrave
+32 (0)11 180 500