Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

06 feb

VELOV-congres

"in het spoor van de leraar"

Het centrale thema van de VELOV-congresdag 2020 is 'In het spoor van de leraar': van student over starter tot die ene leraar op school. 

 

in het spoor van de student

 Sinds september 2019 zijn er in Vlaanderen vernieuwde sporen om leraar te worden: de specifieke lerarenopleidingen verdwenen en de (verkorte) educatieve graduaats-, bachelor- en masteropleidingen vonden een plek aan hogescholen en universiteiten. Het landschap van de Vlaamse lerarenopleidingen is daarmee weer wat hertekend en er ontstaan nieuwe wegen voor studenten, opdat ze startbekwaam in het onderwijs kunnen stappen.  Ook Nederland zoekt naar nieuwe wegen om leraren op te leiden: van onderwijsassistent, over PEP tot trajecten in samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. Wat maakt een traject succesvol? Welke valkuilen zijn er? Hoe borgen we de kwaliteit? Vormen de nieuwe wegen een antwoord op het nakend lerarentekort? En wat vraagt dat dan van de lerarenopleiding? 

 

in het spoor van de starter

 Ook aan het traject van de beginnende leraar is gewerkt: een doorgedreven aanvangsbegeleiding is voor elke starter in het onderwijs een recht en een plicht. De praktijkschok verminderen en een beter loopbaanperspectief bieden, behoort tot het opzet van een nieuwe CAO (collectieve arbeidsovereenkomst), die startte op 1 september 2019.  Daartoe ontvangen scholen middelen. Lerarenopleidingen spelen al enige tijd in op de begeleiding van mentoren en starters via professionaliseringstrajecten. Wat zijn succesfactoren voor de ondersteuning van starters? Hoe maken we dat de praktijkschok voor starters verkleint? Hoe kunnen we de uitstroom van starters verlagen? Ook aan de lerarenopleidingen beginnen nieuwe lerarenopleiders? Hoe ziet een startloopbaan aan de lerarenopleiding er idealiter uit? Op welke manier komt het professionaliseringsbeleid aan lerarenopleidingen tegemoet aan de ondersteuningsnoden van de startende lerarenopleider? 

 

in het spoor van de SCHOOL

 En dan ben je ineens die ervaren leraar op school, een influencer, iemand die aan  het voorgeschreven beroepsprofiel beantwoordt, een vakexpert, didacticus, opvoeder, onderzoeker, teamlid, partner en cultuurparticipant. Het beroepsprofiel is één ding, maar hoe ziet een uitdagende loopbaan van een leraar eruit? Of spreken we vandaag de dag beter in termen van lerarenteams, die verantwoordelijkheid voor leerlingen opnemen? Wat zijn succesverhalen van krachtig leiderschap voor het uitstippelen van een uitdagend loopbaantraject in een school? 

 

Lerarenopleidingen, leraren, pedagogische begeleidingsdiensten, inspecties ... bouwen via collaboratief onderzoek verder aan inzichten om antwoorden op deze sporen te vinden. Het delen en kritisch bevragen van wat deze inzichten en veranderingen betekenen voor het opleiden van de toekomstige leraren, is het doel van deze congresdag. 

 

Programma

 

Tijdens deze congresdag zullen lerarenopleiders uit Vlaanderen en Nederland expertise delen en elkaar inspireren door middel van keynotes, posters, workshops, lezingen, symposia en informele ontmoetingsmomenten. Binnen het centrale thema 'In het spoor van de leraar' zal er ruimte zijn voor inspirerende praktijken, kennisdeling, verdiepende reflecties, onderzoekende verkenningen ... 

De gedetailleerde inhoud van de sessies kan je op de congreswebsite raadplegen. 

   
 

Voormiddag

08.30 - 09.15 Ontvangst en registratie 
09.15 - 10.30

Keynote "Sporen van een geëngageerde en bijdetijdse lerarenopleiding: reflecties en voorstellen"

door prof. dr. Jan Elen - gewoon hoogleraar aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, KU Leuven

10.30 - 10.50 Pauze
10.50 - 12.20
  • Doorlopende posterbeurs
     
    • Combi-profs: door onderzoek geïnformeerder ontwikkeling van een ondersteuningsmodule voor blended learning - door Roel Janssen, Maja Christiaens en Gert Vanthournout
    • Professionele ontwikkeling van studenten en docenten stimuleren via eTwinning - door Sara Gilissen
    • Nieuwe routes naar het leraarschap: Teach for Belgium - door Teach for Belgium
    • Een onderbouwde aanpak voor aanvangsbegeleiding en professionalisering van leraren - door Ria De Sadeleer en Mieke Bogaerts
    • CLIL-leraren in de vernieuwde Edumaster aan de UGent - door Véronique Sanctobin
    • Hoe kunnen we (gedifferentieerde) leerdoelen en succescriteria selecteren, formuleren en optimaal integreren tijdens de grammaticalessen Frans in de tweede graad om het leren en de motivatie van leerlingen te bevorderen? - door Lisa Henderickx
    • Op welke manier kunnen we analyseren, evalueren en creëren volgens de herziene taxonomie van Bloom meer aan bod laten komen tijdens de lessen Frans van de tweede graad? - door Dagmar Smisdom
    • Samenwerkend leren over de talen heen - door Liza Cretskens
    • De betrokkenheid en de gedrevenheid bij leerlingen verhogen voor taalvakken - door Kaat Wittebrood
       
  • Workshops (duur 60 min. - 10.50 - 11.50)
     
    • Startkracht! Krachtig starten als leerkracht in het basisonderwijs! - door Sofie Michels, Giselinde Bracke en Bart Delathouwer
    • Sesam. (Vreemde) taal als didactische toegangspoort tot inhoudelijke en vakdidactische kennis bij studenten lerarenopleiding geschiedenis - door Liesbeth Martens en Ilse Vanhooydonck
    • Elke leerling telt en de leraar maakt het verschil - door Sofie Deprez, Ine Neyens, Katrien Melotte, Sara Vreys en Tanja Ceux
    • De lerarenopleiding als interimbureau?! - door Ann Deburchgrave en Bert Massa
       
  • Lezingen (duur 30 min - 10.50 - 11.20)
     
    • Project Democratische Dialoog: methodes van de dialoogcoaches tijdens hun interventies en school- of klaspraktijk - door M. Safa Goregen
    • Samen onderweg voor goed onderwijs: de kracht van teamteaching en co-teaching - door Ilse Ruys, Mieke Meirsschaut en Marlies Vanderhaeghen
       
  • Lezingen (duur 30 min - 11.30 - 12.00)
     
    • Project Democratische Dialoog getoetst aan de basisprincipes van conflictresolutieprogramma's in het onderwijs - door M. Safa Goregen
    • Een bachelor-na-bachelor in het onderwijs zonder vakken of examens - door Ase Vermeire & Jente Hugaert
    • Het curriculum: wat als de weg zelf de bestemming wordt? - door Ilse Geerinck
       
  • Symposium (duur 90 min - 10.50 - 12.20)
     
    • Praktijkonderzoek als professionaliseringsstrategie voor lerarenopleiders - door Hanne Tack, Iris Gysels, Jente Hugaert, Wim Keyaerts, Véronique Leuntjens, Amal Ouahab, Katrien Van Roelen en Ruben Vanderlinden
 

MIDDAG

12.00 - 13.15 Lunch
 

NAMIDDAG

13.15 - 15.20
  • Vervolg doorlopende posterbeurs (zie hoger)
     
  • Workshops (duur 60 min - 13.15 - 14.15)
     
    • Het model van Teach for Belgium verkennen - door Teach for Belgium
    • Orange is the new red! Een visie op krachtig lesgeven en evalueren - door Sylvia Mommaerts en An Dumoulin
    • De lerarenopleiding innoveren, een systemisch verhaal - door Lijne Vloeberghs, Els Bertrands, Stine Moons en Greet Decin
       
  • Workshops (duur 60 min - 14.20 - 15.20)
     
    • Stilstaan bij zorg op school: reflectiekaarten om samen zorg op school beter te maken - door Jente Hugaert
    • Participatie in de klas - door Koen Defour
    • Hoe internationaal projectwerk integreren in het (nieuwe) curriculum van je opleiding? - door Frederik De  Laere en Sara Gilissen
       
  • Lezingen (duur 30 min - 13.15 - 13.45)
     
    • Later word ik schooldirecteur! - door Kim Bellens, Hannelore De Greve en Roel Thyssen
    • Op verkenning in een ander spoor... Gluren over het BaLO/BaSO-opleidingsmuurtje - door Mieke Goos, Anne Decelle en Adelheid Spillier
    • De (on)zin van masters basisonderwijs. Een studie naar Europese praktijken - door Charlotte Struyve, Carolien Frijns en Bénédicte Vanblaere
    • Lijn professionalisering: Leer-Kracht binnen de opleiding educatieve bachelor kleuteronderwijs - door Sofie Michels, Marlies Vanderhaeghen en Miek D'Argent
       
  • Lezingen (duur 30 min - 13.50 - 14.20)
     
    • Een photovoice-onderzoek naar vernieuwende praktijkenin de eerste graad secundair onderwijs - door Leen Alaerts, Anne Decelle, Alice Dumon en Ruth Wouters
    • SMART-stages in de basisschool: studenten, opleidingen en werkveld samen in beweging! - door Saar Callens en Karine Poppe
    • Praktijk en onderzoek naar werkplekleren in de lerarenopleiding - door Inge Havermans, Jo van den Hauwe, Annelies Aerts, Lieke Lochten en Sabrina Govaerts
    • Instaptoets lerarenopleiding: instroomkenmerken nader onderzocht - door Willemijn van den Berg
       
  • Lezingen (duur 30 min - 14.30 - 15.00)
     
    • Leergemeenschappen linken aan gedeeld onderwijskundig leiderschap. Condities voor een succesvolle ontwikkeling. - door Wouter Schelfhout
    • Lessen Study effectiveness for teachers' professional learning: a best evidence synthesis - door Iris Willems
    • Teacher design teams binnen de onderzoeksgeïnformeerde (vreemde)talenklas - door Karen De Jonghe, Katrien Dewaele en Tinne Van Camp
       
  • Masterclass 'In het spoor van de leraar' (duur 120 min - 13.15 - 15.15)
     
    • Beleidsaanbevelingen als resultaat
15.20 - 15.40 Pauze
15.40 - 16.25

Keynote "En dan komt ook nog de inspectie langs". Een reflectie bij de waan van de schooldag. 

door dr. Lieve Verheyden - lid van de Vlaamse Onderwijsinspectie

16.25 - 16.45
  • Presentatie beleidsaanbevelingen
  • VELOV-woordje en aankondiging VELOV 2021
16.45 - 17.45 Receptie en netwerkmoment
   

 

DOELGROEP

Lerarenopleiders, (praktijk)onderzoekers, directies, pedagogische begeleidingsdiensten, leraren, medewerkers Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming en iedereen die van dichtbij of veraf bij onderwijs betrokken is. 

LOCATIE & PARKEREN

VELOV2020 vindt plaats op Campus Hertogstraat in Heverlee. 
Hier vind je alle informatie over de bereikbaarheid van de campus. 

prijs

  • €100 voor VELOV-leden
  • €120 voor niet-leden
  • €135 voor niet-leden, inclusief VELOV-lidmaatschap voor één kalenderjaar

Bij de prijs zijn het congresmateriaal, dranken en lunch inbegrepen.
Je hoeft niet op voorhand te betalen; na het congres krijg je de factuur digitaal toegestuurd.

inschrijven

Schrijf je meteen in voor VELOV2020 'In het spoor van de leraar'. De dag zelf kan je een keuze maken uit de verschillende postersessies, lezingen, symposia en workshops. 

Je ontvangt een attest van deelname. 

>> INSCHRIJVEN VELOV2020

 

De organisatie van VELOV 2020 is dit jaar in handen van UC Leuven-Limburg. 

      
Deel deze activiteit: 

Praktische info

06 feb 2020
9:00 uur - 17:30 uur

www.in-het-spoor-van-de-leraar.be

Campus Hertogstraat
Hertogstraat 178
3001 Heverlee
België

Contactpersoon

Tanja Ceux