Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Studenten UCLL simuleren parlementszitting met eigen wetsvoorstel over kraken

woensdag 24 mei

Parlementsleden van zes partijen zetten studenten Rechtspraktijk op weg

Meer dan 100 eerstejaarsstudenten Rechtspraktijk van hogeschool UCLL, Campus Proximus voerden op 23 mei een parlementaire simulatie uit in de gebouwen van Kamer en Senaat in Brussel. Ze werden begeleid door parlementsleden van de zes Vlaamse partijen. Linde De Greef, UCLL-studente en fractieleidster voor één dag, noemde het de beste ervaring van het schooljaar: “Hier zijn, in de gebouwen van de Senaat en dit kunnen doen, dat is een unieke ervaring.” Ook Rob Beenders, Vlaams Parlementslid voor sp.a, was onder de indruk: “Dit is echt geweldig. De studenten gaan er helemaal in op en zullen deze dag nooit meer vergeten. Ze doen het ook zo goed!” De studenten schreven in de aanloop naar de zitting een wetsvoorstel dat op zoek ging naar een juridische oplossing voor de problematiek van het kraken.

Kraken

Het wetsvoorstel van de studenten over kraken behandelde een aantal actuele vragen. Moet kraken strafbaar worden? Hoe zorgen we ervoor dat eigenaars zeker vergoed worden voor de schade die krakers eventueel aanrichten? De studenten schreven het wetsvoorstel conform het standpunt van één van de Vlaamse politieke partijen die hen aan het begin van de opdracht toegewezen werd.

Steun van parlementsleden

Op 23 mei volgde het orgelpunt: op een simulatie van de plenaire zitting in de Congreszaal van het Huis van de Parlementsleden stemden de 102 studenten over het wetsvoorstel. Elke Vlaamse partij vaardigde iemand af om de rechtspraktijkstudenten van UCLL bij te staan. Karen Weis, docente UCLL: “De parlementsleden zijn coaches. Zij helpen het team van studenten dat hun partij vertegenwoordigt op de plenaire zitting en geven daarbij tips, aanwijzingen en hulp.” De volgende parlementsleden namen deel: Rob Beenders (sp.a), Johan Danen (Groen), An Christiaens (CD&V), Sophie De Wit (N-VA), Egbert Lachaert (Open VLD) en Barbara Pas (Vlaams Belang).

Burgerschap

Hogeschool UCLL zet een dergelijke simulatie al voor het derde jaar op rij op poten in samenwerking met de Senaat. Het oefenparlement is het sluitstuk van het eerste jaar van de opleiding Rechtspraktijk, waarvoor studenten twee weken lang in teams aan een wetsvoorstel moeten werken. Karen Weis, docente UCLL: “De bedoeling is dat studenten leren hoe het wetgevend proces juist verloopt. Het is dan ook een bijzonder goed voorbeeld van een project dat werkt rond burgerschapseducatie, een van de prioriteiten in ons Vlaamse onderwijs.”