Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Aspirant-leraars infiltreren in de praktijk

dinsdag 30 mei

Studenten van de lerarenopleiding aan Hogeschool UCLL Campus Diepenbeek kunnen in hun derde opleidingsjaar kiezen voor werkplekleren. Een traject waarbij ze gedurende een heel academiejaar verbonden zijn aan eenzelfde school.

DE LERAAR ALS DUIZENDPOOT

De aspirant-leraars geven er les, worden ingeschakeld bij allerhande klas- en schoolactiviteiten en ontwikkelen een dienstverlenend pakket. Dit omvat o.a. de uitwerking van een lessenpakket, voorbereiding van een projectdag en onderzoek naar nieuw lesmateriaal. Stagiairs krijgen de kans om gedurende deze stage van 4 maanden te groeien in het schoolteam en te functioneren als een duizendpoot.

Tijdens werkplekleren krijgen studenten de kans om écht te tonen wat ze in huis hebben. Hun ondernemerschap, teamspirit, zelfstandigheid en beroepscompetenties worden zwaar op de proef gesteld. Dit traject is een goede voorbereiding op het leraarschap.

Véronique Punie - stage-anker Bachelor Secundair Onderwijs

Werkplekleren: een echte opportuniteit

“Ik trek de poort van het Virga Jessecollege te Hasselt achter me dicht en het idee dat ik nu moet stoppen met iets wat zo inherent mijn leven is geworden, is eigenlijk hartverscheurend. Ik heb net de beste 4 maanden van mijn leven gehad; de meerwaarde, de groeikansen en de ene mooie herinnering na de andere. Ik heb gevonden wat ik de rest van mijn leven wil doen. Ik heb kunnen proeven van mijn toekomst dankzij werkplekleren.”

Selien Franssens - student Lerarenopleiding Secundair Onderwijs

motivatie boost

Zelfs voor studenten met een tijdelijk gebrek aan motivatie, kan werkplekleren een uitweg bieden. Selien getuigt: “Ik was een gemiddelde student. Ik zette me weinig in voor mijn studies omdat ik wist dat ik er zo ook wel zou komen. Ik was doelloos en ik wist eigenlijk niet goed wat ik wilde. De voldoening die ik regelmatig miste in mijn leven, was alom vertegenwoordigd tijdens mijn werkplekleerperiode.”