Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Sjef Drummen schudt onderwijs wakker

donderdag 13 juli

Competenties van de 21ste eeuw

7 Limburgse secundaire scholen namen afgelopen schooljaar deel aan het Lerend Netwerk van Hogeschool UCLL rond 21ste-eeuwse vaardigheden. WICO Campus Sint-Jozef Lommel, Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder, Sint-Martinusscholen Herk-de-Stad, Spectrumcollege Beringen, Campus De Helix Maasmechelen, Ziekenhuisschool UZ Leuven en Qrios Genk onderzochten hieromtrent verschillende referentiekaders:

  • het Europese referentiekader voor sleutelcompetenties
  • P21 framework for 21st century learning
  • het boek van Kris Van den Branden ‘Onderwijs voor de 21ste eeuw’

Bedankt om ons via het Lerend Netwerk het duwtje in de rug te geven dat we nodig hadden om te ontdekken wat we eigenlijk al een tijdje wisten: dat onze lesaanpak anders, leuker, leerrijker en effectiever kan en moet worden.

Nele Vandenbergh

Vernieuwende projecten uitrollen

De kennis en inzichten binnen het team waren een bron van inspiratie voor bestaande en nieuwe projecten. Elke school gaat met veel overtuiging verder aan de slag met hun project rond:

  • technologie
  • klas- en richting doorbrekend werken
  • cultuur- en vredeseducatie

De veelvoorkomende valkuilen zoals opgelegde structuren, beperkte infrastructuur, vaste leerplannen … mogen de uitwerking van deze projecten niet belemmeren.

Leerproces van het kind telt

Sjef Drummen, art director van de Niekée school in Roermond, vervult een voortrekkersrol in vernieuwend onderwijs. Tijdens een lezing aan de Lerarenopleiding van Hogeschool UCLL trok Sjef stevig van leer tegen het geïnstitutionaliseerde onderwijs. Herbekijk zijn beeldende lezing via SlideShare.

Niekée is een inspirerend en kunstig voorbeeld van hoe leren terug tot zijn essentie gebracht kan worden; zet de leerling centraal in plaats van institutionele tradities.

Tanja Ceux - Opleidingshoofd Bachelor Secundair Onderwijs Limburg

Experimenteren met onderwijs

Hilde Geuens van expertisecel Education for the Future getuigt: “Ik volg de oproep van Sjef Drummen dat het tijd wordt voor een ethische discussie over onderwijs. Sjef’s scherpe formulering “Het onderwijs van tegenwoordig is een geïnstitutionaliseerde vorm van kindermishandeling” is lichtjes overdreven, maar het hele systeem grondig herdenken of minstens experimenteren met nieuwe manieren van onderwijs organiseren is wel noodzakelijk.”