Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

GO³-studenten ontwikkelen kant-en-klare onderwijsmaterialen

woensdag 04 juli

In het laatste jaar van de Bachelor Secundair Onderwijs kunnen studenten aan hogeschool UCLL kiezen voor een geïntegreerd onderzoek, ontwikkeling en onderwijsproject. Met die uitkomst kunnen STEM-leraren van de eerste of tweede graad aan de slag in het secundair onderwijs. 18 studenten werkten het voorbije academiejaar zelfstandig aan hun project en na maanden zwoegen, vele ontdekkingen en bijsturingen boekten ze allemaal succes. We zetten ze even op een rijtje.

5 studenten zetten hun kaken stevig in de kaas en bestudeerden verschillende recepten. Ze ontwikkelden hun eigen kaaspers, bouwden gebruiksvriendelijke centrifuges voor scholen en troebelheidsmeters om wetenschappelijk te bepalen wanneer je van een goede kaas kan spreken. Ze integreerden zelfs de onderwijsvakken Frans en voeding in hun zoektocht naar de ultieme kaas. Een staaltje vakoverschrijdend werken.

Met Aquaponics trokken andere studenten de kaart van automatisatie. Ze bouwden een autonoom systeem dat vissen in leven hield en tegelijkertijd planten kweekte zonder er iedere dag naar te moeten omkijken. Vissen worden door robotica gevoed en de planten putten de benodigde voedingsstoffen uit het aquarium. Een beetje zonlicht is natuurlijk altijd gewenst, maar voor de donkerste dagen werden er zelfs groeistrips voorzien voor een extra boost. Een ingenieuze uitvinding om de grote schoolvakantie te overbruggen.

In internationaal gezelschap streefden de iMuSciCA-studenten naar een collaboratie van muziek en wetenschappen. Verschillende scenario’s werden gecreëerd met een nieuw softwareprogramma en direct uitgetest in het onderwijs. De iMuSciCA workbench had er heel anders uitgezien zonder de inbreng van deze studenten. Een muzikaal, educatief hoogstandje.

Het project cosmetica bestreed de gevaren van de zon. Door de samenstelling van de huid van de mens beter te begrijpen, slaagden de studenten erin een zonnecrèmetester te ontwikkelen. Hiermee kunnen ze bepalen welke zelfgemaakte zonnecrème het beste past bij de verschillende huidtypes. Een leerrijke ervaring, klaar voor de zomer.