Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

ALL-INCLUSIVE SCHOOL: MODE ON!

vrijdag 30 november

Irecoop Emilia-Romagna hosted the first kick-off meeting of the Erasmus+ Project “All-Inclusive School”


Op 15 en 16 november organiseerde Irecoop Emilia Romagna, de Italiaanse en buitenlandse partners van het project "All-Inclusive School" (KA2 Strategic Partnership), mede gefinancierd door het Erasmus + programma van de Europese Unie, de kick-off meeting.

Het evenement vond plaats in het Cooperation Palace in Bologna. Deze eerste ontmoeting tussen de projectpartners was een unieke gelegenheid om het werk te ontdekken van de sociale coöperatie Archilabò uit Bologna en van het State Technical Institute "Ignazio Calvi" uit Finale Emilia (Italië), van de schoolcoöperatie Colegio Huerta Santa Ana uit Sevilla (Spanje), van de Landkreis Kassel uit het district Kassel (Duitsland), uit het County Center of Resources and Educational Assistence uit de provincie Vaslui (Roemenië) en uit de University Colleges Leuven-Limburg van Leuven (België).

Pierlorenzo Rossi, president van Irecoop Emilia-Romagna, heette de AIS-partners welkom en illustreerde de kenmerken en goede praktijken van het coöperatieve systeem Emilia-Romagna, wat met name interessant is voor wat betreft de sociale aspecten. In het coöperatieve systeem in Emilia-Romagna zijn de Coop Enterprises bedrijven dagelijks betrokken bij sociale inclusiewerkzaamheden voor mensen met meer problemen. Het systeem zelf maakt het op deze manier mogelijk om competenties en vaardigheden te ontwikkelen die nuttig zijn voor het regionale en Europese schoolsysteem, door docenten en opvoeders te voorzien van de juiste hulpmiddelen om inclusie op scholen en speciale educatieve ondersteuning te bevorderen.

Morena Manni e Margherita dalla Casa, respectievelijk R & D Chief en International Projects Officer in Irecoop Emilia-Romagna, illustreerde in detail wat 'All-inclusive school' is: een sociaal innovatieproject met als doel de ontwikkeling van didactische hulpmiddelen, ter ondersteuning van leraren en opvoeders, in hun les te gebruiken. Deze hulpmiddelen zullen helpen bij het bevorderen van een inclusieve en digitale didactiek, die in staat is om de integratie van studenten met speciale behoeften (met name die met cognitieve beperkingen) in de klas te bevorderen.

De bijeenkomst was een belangrijke gelegenheid om de werkrichtlijnen te definiëren binnen het partnerschap, het communicatie- en verspreidingsplan en, uiteindelijk, om de volgende stappen aan te geven met betrekking tot de ontwikkeling en het creëren van de AIS-output.

In het bijzonder zal het AIS-partnerschap in de komende twee jaar werken aan het creëren van de volgende outputs:

  • ALL-IN IDENTIKIT: een onderzoek om een ​​identikit van de inclusieve Europese leraar te ontwikkelen. Het onderzoek zal worden gecoördineerd door de University Colleges Leuven-Limburg van Leuven, een wetenschappelijke partner die in staat is methodologische inputs te ontwikkelen die nuttig zijn voor de definitie van een vergelijkende en kwalitatieve zoekopdracht;
     
  • ALL-IN TEACHER KIT: een praktische gids die zich richt op het gebruik van didactische, coöperatieve en inclusieve strategieën en op de hulpmiddelen ter ondersteuning van de inclusieve leraar / opvoeder. De projectcoördinator Irecoop Emilia-Romagna zal deze gids leiden.
     
  • ALL-IN SOCIAL BOOK CREATOR: een gratis webapp voor de coöperatieve creatie van open, inclusieve en toegankelijke sociale boeken. De app zal worden ontwikkeld dankzij de technische competenties van de coöperatie Archilabò, gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale, inclusieve en open source technologieën.

Een breed netwerk van nationale en internationale stakeholders zal bijdragen tot de disseminatie van de outputresultaten in heel Europa:

 

WILT U MEER WETEN OVER ONS PROJECT?

Binnenkort wordt er een volledig toegewijde website online gelanceerd waar je alle updates en nieuws die te maken hebben met het All-Inclusive School-project kunt bekijken.

... en blijf ons volgen! #AllinclusiveSchool

Voor meer informatie: dima.boumosleh@ucll.be