Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Wie op wetenschapskamp gaat, kiest later sneller voor technisch beroep

In de media
woensdag 12 juni

Kinderen die in hun vrije tijd deelnemen aan workshops aan de Techniek en WetenschapsAcademie van de hogeschool UCLL zijn na afloop meer gemotiveerd om voor een technisch beroep te kiezen. Dat blijkt uit een bevraging van 244 deelnemers.

Al meer dan vijf jaar organiseert de Techniek- en WetenschapsAcademie van de UCLL workshops rond techniek en wetenschap voor kinderen van 6 tot 14 jaar. “We werken daarvoor samen met gemeenten en scholen, maar bieden net zo goed buitenschoolse activiteiten aan zoals zomerkampen en verjaardagsfeestjes die onder meer op onze campus in Houthalen-Helchteren doorgaan”, zegt coördinator Hugo Meus. Bedoeling is om kinderen al op jonge leeftijd warm te maken voor wetenschap en techniek zodat ze ook in het onderwijs sneller voor zogenaamde STEM-richtingen kiezen (Science, Technology, Engineering en Mathematics). “De voorbije vijf jaar hebben we ruim 80.000 jongeren bereikt”, legt Hugo uit. “Voor het eerst hebben we de effecten van onze workshops in kaart gebracht. Daarvoor hebben we 244 kinderen ondervraagd die in hun vrije tijd een kamp volgden. Uit de resultaten blijkt heel duidelijk dat deelname een positieve invloed heeft op hun motivatie om later voor een STEM-richting te kiezen.”

Te weinig meisjes

Waar voor aanvang van de kampen minder dan de helft van de deelnemers interesse heeft in een STEM-richting op school, stijgt dat na afloop naar bijna zeven op de tien kinderen. Ook het aantal jongeren dat zegt later voor een STEM-beroep te willen kiezen, stijgt van 40 procent naar 54 procent. “Of de kinderen later daadwerkelijk in de sector aan de slag gaan, weten we uiteraard niet. Maar dit toont alvast dat onze kampen en workshops hun motivatie positief beïnvloeden. Dat is nodig, want de komende jaren dreigt er een enorm tekort aan wetenschappers en techniekers. Een wetenschappelijke of technische opleiding is een van de beste garanties op werkzekerheid.”

Een jammere vaststelling is wel dat amper een vijfde van de deelnemers meisjes zijn. “Dat moet naar omhoog, want tijdens workshops in scholen zien we dat meisjes vaak extra geprikkeld worden door techniek en wetenschap.”

2,2 miljoen euro

Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) is tevreden met de resultaten. “Daarom steunt de Vlaamse regering ook volop de STEM-academies. We willen naar een aanbod in elke gemeente.”

Vlaams minister van Werk en Innovatie Philippe Muyters (N-VA) verhoogde de steun aan de STEM-academies dit jaar van 385.000 naar 500.000 euro. “Daarnaast trek ik de komende twee jaar nog eens 2,2 miljoen euro uit voor partnerschappen tussen STEM-academies en het onderwijs, bedrijven en de lokale overheid”, besluit de minister.

De Techniek- en Wetenschapacademie van de UCLL is naar eigen zeggen de grootste van Vlaanderen. “Momenteel hebben we vaste campussen in Genk, Houthalen-Helchteren en Tessenderlo”, zegt Hugo Meus. “Onze ambitie is om dankzij de extra middelen van de regering volgend jaar in elke Limburgse gemeente minstens één workshop aan te bieden.”

Lees dit item op Het Belang van Limburg.