Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Black Friday - door de ogen van UCLL's retail expert

In de media
donderdag 28 november
Black Friday shopping

Alain Ogiers, UCLL-lector van graduaat Winkelmanagement, verbindt het fenomeen Black Friday aan de voortdurende zoektocht van retailers naar kapstokken om evenementen aan op te hangen. Als die kapstok reeds brede bekendheid heeft en een duidelijk effect heeft op het koopgedrag van de consument, dan mag de retailer die kans niet onbenut laten. Vooral de sectoren elektronica en kleding blijken gevoelig.

 

Maar daarbij is de grote bezorgdheid van de retail rentabiliteit. De marges staan voortdurend onder druk, vooral door een grotere transparantie van de prijzen. De consument heeft dankzij e-commerce onmiddellijke en volledige zichtbaarheid op het prijsniveau van de meeste producten.  Vele retailers zetten hun prijs op het laagste niveau van de markt. Extra kortingen brengen hun marge verder onder druk. 

wees geen calimero

Alains eerste advies aan de kleinhandel: stel jezelf niet op als slachtoffer van de grote ketens en webshops. Dat roept geen sympathie op bij je klant, die hier geen boodschap aan heeft. Uiteindelijk is de klant geïnteresseerd in het juiste product voor de juiste prijs, ook en zelfs als je winkel een ‘local hero’ is.
 

gouden tips voor de lokale winkelier

  • Plan je acties in, en beslis aan welke (internationale / nationale / regionale / lokale ) acties je wil deelnemen. Overweeg  andere acties dan een (procentuele) korting op de prijs.
  • Zo kan je jouw klant uitnodigen mee te werken aan een goed doel (zoals De Warmste Week) dat je al steunt door per aankoop van een bepaald product een extra dotatie te doen. Dit geeft jezelf de opportuniteit over deze activiteit te communiceren. En je imago te versterken.
  • Beslis ook op welke producten je een actie doet. Wellicht heb je producten in je assortiment die met een bepaalde ondersteuning sneller een koper vinden. Bedenk daarbij dat over 5 weken de solden aanvangen (als je al niet vroeger meedoet aan koppelverkoop of fluistersolden) waarbij je die producten wellicht aan een grote korting moet slijten.
  • Exact hetzelfde doen als andere retailers zal je niet helpen om jezelf te differentiëren van je concurrent. Breed op je volledige assortiment een korting geven zal ongetwijfeld tijdens het laatste weekend van november een boost in je omzet geven, maar wanneer al je concurrenten hetzelfde doen dan zal het effect eerder klein zijn op de omzet maar wel significant op je (verloren) marge. Beslis zorgvuldig welke specifieke actie je op welke producten doet, en bewaak de consistentie van die acties met je concept en positionering. 

black Friday en ucll's graduaat Winkelmanagement

Tijdens de vakken Retailmarketing en Commercieel beleid wordt binnen de graduaatsopleiding Winkelmanagement aandacht besteed aan de promotionele activiteiten van de retailer. Daarbij wordt ingezoomd op het marketing en communicatieplan van de retailer, en wordt dit plan vertaald naar specifieke acties.  Black Friday is daar een van.