Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Hoe richt je meertalig onderwijs in? 4 tips

dinsdag 17 december

Hoe kan je de talenkennis van alle leerlingen versterken?  Liesbeth Martens en Liesbeth Spanjers, coördinatoren van de bachelor-na-bachelor  Meertalig Onderwijs  geven vier tips:

tip 1: Verhoog de spreek-en schrijftijd van je leerlingen

Verhoog de spreek- en schrijfkansen van elke leerling door interactieve werkvormen te voorzien. Zo ben jij niet steeds aan het woord en slagen je leerlingen erin de vaktaal actief te gebruiken.

  • Organiseer groepswerk waarbij alle leerlingen aan het woord komen. Zo versterk je hun mondelinge (vak)taalgebruik.
  • Gebruik interactieve werkvormen 
  • Laat je leerlingen de woordenschat verder gebruiken door groepsdiscussies, individuele presentaties, het ontwerpen van posters of het schrijven over het onderwerp.
  • Zorg ervoor dat leerlingen de nieuwe woordenschat in verschillende vormen en situaties kunnen gebruiken, op een steeds complexere manier.

TIP 2: Geef taalsteun

  • Maak oefeningen die moeilijke teksten toegankelijk maken: laat je leerlingen woorden matchen met definities of met prenten, laat ze de betekenis van woorden raden in de context, enz.
  • Maak een woordenlijst met abstracte begrippen, vaktaal, instructietaal, figuurlijk taalgebruik.
  • Zorg voor duidelijke structuur in je teksten.

TIP 3: Voorzie context

Sla de brug tussen de leefwereld van je leerlingen en de nieuwe leerstof. Bouw actief verder op hun voorkennis.

  • Taal-heterogene klassen kunnen thuistalen als troef inzetten. Laat het idee varen dat in de klas enkel Nederlands gesproken mag worden. Het MARS-onderzoek (Van Avermaet, Agirdag, Struys, Van de Craen, & Van Houtte, 2016) geeft aan dat leerlingen die een andere taal in de klas gebruiken, dat meestal doen om verklaring van woordenschat en leerstof aan klasgenoten met dezelfde talige achtergrond te vragen.
  • Goede afspraken over het gebruik van de moedertaal zijn natuurlijk belangrijk: de moedertaal kan enkel als ondersteuning gebruikt worden.
  • Selecteer teksten die bij de leefwereld van je leerlingen aansluiten.

TIP 4: Vermijd cognitieve overload

  • Zorg voor breinvriendelijk materiaal. Selecteer de essentie van de les en zorg ervoor dat je die kunt overbrengen.
  • Bedenk wat je leerlingen echt van je les moeten meenemen. Laat de details varen.

Succes, bonne chance and good luck!