Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Studenten Bedrijfsmanagement lanceren webshops met eerlijk heerlijke cadeaus

maandag 07 december
Logo web pop-ups 2020

Coronaveilige voorloper van pop-ups in de Limburgse winkelstraten in 2021

De jaarlijkse pop-ups in februari van UCLL’s studenten Bedrijfsmanagement zijn na 6 edities zowat een traditie geworden in de Limburgse winkelstraat. Dit academiejaar werkten de 43 laatstejaars van het keuzetraject KMO & Ondernemen, Campus Diepenbeek ook een coronaveilige voorloper uit. Vandaag lanceren ze hun 10 webshops met heel wat leuke, kwalitatieve en duurzame items:

  • Handgemaakte cadeaus in samenwerking met het dagcentrum van De Klimroos uit Neerpelt.
  • Limburgse streekproducten die hun weg naar de winkels en de consument nog niet hadden gevonden.
  • Lederen plantjes en meer gemaakt uit afval van Limburgse bedrijven via een eigen productielijn.
  • Gezichtsmaskers gemaakt van broccoli, strakke juwelen voor mannen, oorbellen van giethars die paar per paar uniek zijn …

Het huidige aankoopgedrag is niet meer te vergelijken met 5 jaar geleden, zegt Sophie Haenen, docent Bedrijfsmanagement, UCLL. “Onze studenten moeten kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de markt en zich continu aanpassen aan veranderende omstandigheden. De keuze om hun pop-ups in de toekomst uit te breiden met een extra online verkoopkanaal was dus evident. Door corona is dit nu versneld gebeurd en hebben onze derdejaars een tandje moeten bijsteken. Ze hebben dit knap gedaan en perfect ingespeeld op het ‘winkelhieren’.”

Populair

Online winkelen wint – ook los van de coronamaatregelen – aan populariteit. De vorige jaren kozen enkele vooruitziende studenten al spontaan voor extra online verkoopkanalen als aanvulling op hun fysieke pop-up. “Die deden het erg goed. Zo zakten Gentenaars af naar Limburg na het aankopen van een vintage meubel in de webshop van onze laatstejaars.”

Ondersteunt door professionals

De webshops van de studenten kunnen ook rekenen op ondersteuning van professionals. Shopify, hét internationale alles-in-één handelsplatform om een bedrijf te starten en beheren met meer dan 1.000.000 klanten in 175 landen, biedt UCLL kosteloos licenties aan via hun Open Learning Program. Therese Kirrane, hun Senior Social Impact Lead: “Door toegang te geven tot ons platform willen we studenten ondersteunen in deze leerkans. Via deze praktijkervaring maken ze de echte ‘thrill’ van een eigen zaak opstarten mee en daar dragen we erg graag aan bij!”. Ook bedrijven als Sendcloud en Mollie sprongen mee op de kar.

De 10 webshops

De 10 shops vind je verzameld op www.ucll.be/popups .

De winst van de winkels gaat naar vzw De Klimroos en het Belgische Kinderkankerfonds. Online shoppen kan nog tot eind februari 2021.

Over de pop-ups van UCLL

Voor UCLL’s studenten Bedrijfsmanagement begon het traject eind september 2020. Ze brainstormden en stelden een businessplan op. Een vakjury selecteerde 10 teams. Voor wie een “go” kreeg, kon dan het echte werk beginnen: leveranciers contacteren, contracten afsluiten, marketing concipiëren, financieel beheer op punt stellen,… De lancering van de webshops is een eerste stap; in februari volgt de echte vuurdoop met het openen van de pop-ups in Limburgse winkelstraten.