Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Expertise UCLL banaba-opleidingen sluit nauw aan bij conceptnota Leersteundecreet, de opvolger van M-decreet

woensdag 07 juli

De opleidingsverantwoordelijken en lectoren van de Banaba’s ‘Buitengewoon Onderwijs’ en ‘Zorg en Remediërend Leren’ van Hogeschool UCLL verwelkomen het Leersteundecreet dat op aansturen van minister van Onderwijs Ben Weyts het M-decreet zal vervangen vanaf het schooljaar 2022-2023. Daarmee zullen leerlingen met speciale zorgnoden nog steeds in het gewone onderwijs terechtkunnen, maar zullen de scholen van het gewone onderwijs meer en betere ondersteuning krijgen.

“Een decreet met als doel om elk kind optimale zorg en maximale leer- en ontwikkelkansen aan te bieden, dat kunnen we enkel toejuichen,” zegt Ilse Aerden, lector en onderzoeker aan UCLL. “Zeker wanneer er meer ondersteuning komt voor leraren.”

Een van de uitgangspunten van het Leersteundecreet is het vergroten van de expertise van ondersteuners en leraren. “Laat dat net ook het uitgangspunt van onze banaba-opleidingen zijn,” stelt Aerden. “Onze Banaba’s ‘Buitengewoon Onderwijs’ en ‘Zorg en Remediërend Leren’ zijn al jaren de meest relevante opleidingen rond omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.”

De conceptnota van 25 juni 2021 voorziet een vast statuut voor leerondersteuners die leerlingen met zorgnoden en hun leerkrachten begeleiden, extra omkaderende functies zoals coördinatoren en administratieve medewerkers, en de oprichting van maximaal 36 Leersteuncentra die expertise regionaal, laagdrempelig en net- en koepeloverschrijdend delen.

“We weten dat krachtig onderwijs staat of valt met de deskundigheid van schoolteams en hun partners. We leren onze studenten specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen herkennen om daar waar nodig te remediëren. Doorheen communicatietechnieken, handvaten om preventief beleid te voeren op school, nieuwe autoriteit,  handelingsgericht werken, … maken we leraren en ondersteuners professioneler in alle facetten van het begeleiden van kinderen en jongeren. Onze expertise vormt een stevige basis om samen inclusief en aangepast onderwijs écht waar te maken.”

“De banaba’s van de UCLL zijn al jaren de opleidingen bij uitstek om professionals de juiste know-how te geven in het onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dankzij de uitgebreide keuzemogelijkheden kunnen studenten kiezen voor die specialisaties waar hun hart ligt om zo veerkrachtig en vol zelfvertrouwen het werkveld in te stappen. De combo van theorie en praktijk, waarbij men leert om inzichtelijk te reflecteren over situaties, is een verrijking voor elke professional binnen het onderwijs!” 

Liesbeth Meermans, oudstudente, coördinator/ondersteuner ondersteuningsteam Type 4