

Kruimelpad
ICT-coördinator & onderwijstechnoloog
De rol van ICT-ondersteuners in het leerplichtonderwijs wordt steeds belangrijker. Basisscholen en secundaire scholen hebben moeite om ICT-coördinatoren te vinden die technisch en onderwijstechnologen die onderwijskundig kunnen tegemoetkomen aan de steeds toenemende eisen op het vlak van ICT en onderwijs. Voor deze beroepen verwachten we zeker tegen 2025 grote tekorten op de arbeidsmarkt.
Twee nieuwe UCLL postgraduaten:
ICT-coördinator en onderwijstechnoloog
Opleiding in afstandsonderwijs
De rol van ICT-ondersteuners in het leerplichtonderwijs wordt steeds belangrijker. Basisscholen en secundaire scholen hebben moeite om ICT-coördinatoren te vinden die technisch en onderwijstechnologen die onderwijskundig kunnen tegemoetkomen aan de steeds toenemende eisen op het vlak van ICT en onderwijs. Voor deze beroepen verwachten we zeker tegen 2025 grote tekorten op de arbeidsmarkt.
UCLL organiseert daarom twee postgraduaten:
- ICT-coördinator (24 studiepunten)
- Onderwijstechnoloog (22 studiepunten)
Ben je een leerkracht of pedagogisch ICT-coördinator die de collega’s mee op sleeptouw wil nemen in digitaal leren en lesgeven? Ben je in je organisatie of bedrijf als trainings- of vormingsverantwoordelijke bezig met leermethodieken en de digitale aspecten van leren? Dan is een van deze opleidingen de extra upgrade die je nodig hebt!
- Je kan deze postgraduaten volgen via begeleid afstandsonderwijs. Je locatie speelt dus geen rol!
- Je kan starten in september of in februari.
- Je volgt de opleiding op je eigen tempo.
- Als je 24 studiepunten opneemt, reken wel op 25 à 30 uren werk per lesweek, inclusief de nodige begeleiding en online groepsessies.
- Na het afronden van de opleiding ontvang je het certificaat van de Vlaamse ICT-coördinatoren Liga (VICLI) van pedagogisch ICT-coördinator (postgraduaat onderwijstechnoloog), technische ICT-coördinator (postgraduaat ICT-coördinator) en/of ICT-coördinator (als je beide opleidingen hebt gevolgd).
Lesgevers
bart.boelen@ucll.be
Postgraduaat Onderwijstechnoloog / ICT-Coördinator
Bart is onderwijstechnoloog, expert hybride leren en onderzoeker aan UCLL. Voorheen was hij leraar lager onderwijs, waarna hij een master in E-learning Design and Development behaalde. Als pedagogisch-ict coördinator heeft hij digitalisering in het Atlas College Genk mee uitgestippeld en ondersteund. Tegelijk trok hij aan de kar van de onderwijsinnovatie op de T2-campus. Momenteel ondersteunt hij collega’s en teams aan UCLL in het ontwikkelen van hybride cursussen, en begeleidt hij scholen(groepen) in het uittekenen van een plan op maat voor de Digisprong.
katja.bongaerts@ucll.be
Postgraduaat Onderwijstechnoloog
Katja behaalde haar masterdiploma aan de Economische Hogeschool Limburg en haar pedagogisch diploma aan het Limburgs Universitair Centrum. Na enkele jaren in het secundair onderwijs als leerkracht en ICT-coördinator, werkt ze nu al meer dan 20 jaar in de lerarenopleiding van de UCLL als lector informatica. Ter ondersteuning van de onderwijspraktijk is ze verbonden als onderzoeker aan de Techniek-en wetenschapsacademie van de UCLL.
katja.claes@ucll.be
Postgraduaat Onderwijstechnoloog
Katja studeerde aan het Limburgs Universitair Centrum waar ze een master behaalde en haar pedagogisch diploma. Na haar studies werkte ze als leerkracht in het secundair onderwijs daarna begon ze als ICT-coördinator in de lerarenopleiding lager- en kleuteronderwijs van de UCLL. Nu is ze al meer dan 20 jaar lector informatica in de lerarenopleiding secundair onderwijs. Ter ondersteuning van de lespraktijk voert ze ook onderzoek naar verschillende ICT-gerelateerde thema's.
nicky.helsen@ucll.be
Postgraduaat ICT-Coördinator
Nicky is leraar informatica en een echte problem solver. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring als technische ICT-coördinator in een school in Leuven en is aan de slag als praktijklector informatica aan de UCLL. Zijn passie is webdesign.
kristiaan.mannaert@ucll.be
Postgraduaat ICT-Coördinator
Kristiaan is leraar wiskunde, fysica en informatica. Na enkele jaren als leraar en ICT-coördinator in het secundair onderwijs ging hij aan de slag als praktijklector informatica aan de UCLL. Kristiaan begeleidt ook studenten aan de educatieve master wetenschappen en technologie aan KU Leuven. Hij heeft een voorliefde voor netwerken en cybersecurity.