4.2.2. Uitvoeren van het beleidsplan (DO) | UCLL
Het beleidsplan is de rode draad doorheen mijn werk.

Ine Thys, opleidingsverantwoordelijke banaba-opleidingen Lerarenopleiding

Uitvoeren van het beleidsplan

De POC neemt het beleidsplan als leidraad voor haar werking en volgt op dat de geplande doelstellingen en acties effectief uitgevoerd worden. Hiertoe mobiliseert ze alle betrokkenen om de acties uit te voeren. De opleidingen hebben de autonomie voor de wijze waarop ze dit doen, zodat dit zo goed mogelijk aansluit bij hun cultuur en overlegstructuur. Voorbeelden zijn medewerkers die op basis van hun interesse of expertise trekker worden van een beleidsprioriteit, tijdens opleidingsvergaderingen concreet werken aan acties van het beleidsplan, ....  

Inspiratie over hoe opleidingen met hun beleidsplan aan de slag kunnen gaan, vinden ze in het inspiratiedocument 'aan de slag met het beleidsplan'.

In de video hieronder getuigt Ine Thys, opleidingsverantwoordelijke van de banaba-opleidingen van de Lerarenopleiding, op welke manier zij het beleidsplan hanteert als richtsnoer voor de werking van de opleiding.

Ondersteund vanuit de diensten

Opleidingen kunnen bij de uitvoering van het beleidsplan rekenen op ondersteuning door partners van verschillende diensten (bv. Kwaliteit, Onderwijs en Studenten, HR, Communicatie, …) en hogeschoolbrede experten (bv. instructional design en onderwijstechnologie, inclusie en diversiteit, …). Dit betreft zowel ondersteuning op beleidsmatig vlak als concrete ondersteuning voor (teams van) lectoren.  

Geïnspireerd door andere Moving Minds

Vanuit onze visie op kwaliteit stimuleren we het delen van good practices en het inspireren van elkaar. Zo wordt bijvoorbeeld in het kader van het proces ‘thematische kwaliteitsbewaking’ (zie 4.2.3. nagaan of de doelen bereikt zijnintervisie georganiseerd zodat opleidingen van elkaar kunnen leren en elkaar verder inspireren bij de uitwerking van hun thematische acties. Ook de netwerk- en beleidsdagen, waarop expliciet tijd gemaakt wordt om ervaringen uit te wisselen rond bepaalde thema’s zijn hier een mooi voorbeeld van.

Hieronder geven we exemplarisch enkele voorbeelden van ondernomen acties voor de verschillende MM DNA/kwaliteitskenmerken:

MM DNA/kwaliteitskenmerk Leerresultaten
Openvouwen
MM DNA/kwaliteitskenmerk Curriculum
Openvouwen
MM DNA/kwaliteitskenmerk Leeromgeving
Openvouwen
MM DNA/kwaliteitskenmerk Evaluatie
Openvouwen
MM DNA/kwaliteitskenmerk Student
Openvouwen
MM DNA Kwaliteitskenmerk Medewerker
Openvouwen

Verder lezen

Inhoudstafel