200 leraren volgen training bij UCLL rond nieuw klasmanagement | UCLL

Meer dan 200 leraren en schoolleiders kwamen woensdag 13 september bij Hogeschool UCLL in Diepenbeek luisteren en leren van Idan Amiel, expert in ‘Nieuwe Autoriteit’ in het onderwijs.

Idan Amiel is een Israëlische klinisch psycholoog en oudercounselor. Hij kwam speciaal naar België voor een training op maat aan UCLL-lerarenopleiders en voor een avondsessie voor het onderwijswerkveld.

Kristof Das, docent in de UCLL bachelor-na-bachelor opleidingen ‘zorgverbreding en remediërend leren’ en ‘buitengewoon onderwijs’:

We zijn als lerarenopleiding al 12 jaar intensief bezig met het thema ‘Nieuwe Autoriteit’ en direct inzetbare tools voor sterk klasmanagement. Maar het blijft een zeer actueel thema. Dat merken we door de opkomst en door de meer dan 100 mensen op de wachtlijst.

Ouderschap en leraarschap is tegenwoordig veel moeilijker dan vroeger,” vertelde Idan Amiel het talrijke publiek. “Leraren hebben handvatten en concrete tools nodig om met disciplineproblemen in de klas om te gaan". 

Amiel demonstreerde rustige aanwezigheid, bewegen doorheen de klas, gebruik van stilte, sit-ins, aandacht voor de eigen ‘state of mind’ als leraar, ... "Maar wat leraren daarnaast echt nodig hebben," zei hij, "is een ondersteunend netwerk zodat zij hun werk beter kunnen doen, niet in isolatie terechtkomen en het onderwijs niet verlaten.”

Kristof Das: “In al onze educatieve bachelors is er bijzonder veel aandacht voor de theorie en de praktijk van klasmanagement – inclusief nieuwe autoriteit – en voor de grote waarde van samenwerking en versterking van het netwerk van leraren."

"In de banaba’s van de UCLL lerarenopleiding gaan we daarna nog veel dieper in op deze thema’s. Gezien het belang plannen we bij voldoende interesse zelfs een driedaagse training met Idan Amiel en zijn Israëlische collega’s voor het Limburgse onderwijswerkveld,” besluit hij.

Wat een interessante navorming was dit seg! Waauw, boeiend vanaf het eerste moment.

Lien

Ook interessant