Studentenparticipatie - Laat van je horen | UCLL

Kunnen we geen lekkere koffie krijgen op de campus? Vanaf wanneer krijg je een onderscheiding op je diploma? Gaan we voor een krokusvakantie of voor een lesvrije week na de examens? Allemaal vragen waar studenten al dan niet van wakker liggen en waar in de studentenraden over wordt gebakkeleid. UCLL Uitgelicht sprak met Lieselot Ignoul en Koen Van Vlierden, beiden erg actief als studentenvertegenwoordiger.

Waar maken jullie het verschil?

Lieselot: “Ik kon meeschrijven aan de stage-aanpak van de lerarenopleiding. We hebben ook enkele initiatieven uitgewerkt met de campushoofden om onze campus wat gezelliger te maken. Maar bijvoorbeeld in de discussie over ‘de graad van verdienste’ (onderscheiding of grote onderscheiding) konden we de directie niet overtuigen van onze mening.”

Koen: “Omdat de meeste van onze opleidingen maar drie jaar duren, kan je niet zo lang actief zijn in de studentenraad. Je ziet dus soms wel vooruitgang, maar daarom nog geen klinkend resultaat. Belangrijk is dat je argumenten op tafel kan leggen en een langetermijnvisie behoudt: je werkt eigenlijk voor de studenten die na je komen.”

Lieselot: “Op de vergadering van de Raad van Bestuur wordt er zeker en vast naar onze standpunten geluisterd. Maar het is niet overal even gemakkelijk om je punt te maken. Al zitten wij natuurlijk wel in een unieke positie: alleen wij kunnen spreken over de studentenervaring.”

Men zegt wel eens dat het goed staat op je CV.

Koen: “Als studentenvertegenwoordiger kom je al eens ergens. Zo zat ik in Brussel mee aan tafel bij het departement Onderwijs, als lid van de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS). Je leert ook heel veel. Je moet je grondig voorbereiden: argumenten formuleren, decreten uitpluizen, je inleven in de standpunten van anderen, …”

Lieselot: “Ik oefen zeker mijn ‘soft skills’: verslagen maken, overleggen, engagement nemen. Ik ben ook wat assertiever geworden. Op een vergadering met directeurs of bestuurders durf ik nu gerust kritische vragen stellen of mijn mening geven.”

Het is belangrijk dat je argumenten op tafel kan leggen en een langetermijnvisie behoudt.

Koen Van Vlierden, voorzitter studentenraad

Maar studenten staan niet te springen voor de job van studentenvertegenwoordiger.

Lieselot: “Jongeren nemen inderdaad minder hun engagement op, maar velen weten niet dat er ook iets tegenover staat. Je kan er veel uit leren. Anderzijds begrijp ik dat voor de meesten de opleiding op de eerste plaats komt. En daar kruipt ook veel tijd in, zeker als er minder klassikaal wordt lesgegeven en je meer zelf moet ontdekken.”

Koen: “We ijveren ervoor dat de studenten die kiezen voor studentenparticipatie ook een statuut zouden krijgen, net zoals de topsporter of de mantelzorger. Dat geeft je dan enkele rechten, bijvoorbeeld om een vergadering bij te wonen tijdens de lesuren. Je zou studentenparticipatie ook deel kunnen laten uitmaken van een opleidingsonderdeel. We hebben een denktank waar zulke nieuwe ideeën worden uitgebroed. Je hoort nog van ons!”