Kleuterlabo Heverlee | UCLL

Een belevingscentrum voor de school van de toekomst

Kleuterlabo

Het Kleuterlabo is een interactieve, toekomstgerichte kleuterklas ingericht binnen de gebouwen van Lerarenopleiding campus Hertogstraat Heverlee.

Deze kleuterklas is een inspirerende speelleerklas voor leerlingen, studenten, mentoren, leerkrachten, scholen en organisaties die met een creatieve leeromgeving aan de slag willen gaan. Het is een ruimte voor spel, expressie, creativiteit, ontmoeting, ontdekking, onderzoek, navormingen, workshops…

Het UCLL Kleuterlabo is het kloppend hart van de opleiding en het ‘living lab’ voor de school van de toekomst.

Claudine Martens, lector & trajectcoach bachelor Kleuteronderwijs

De abc-benadering

Het kleuterlabo is ingericht volgens de principes van het ABC-huis (ART BASICS for Children) in Brussel. Het ABC-huis is een interactief en artistiek labo voor esthetische ervaringen, creativiteitsontwikkeling en artistieke sensibilisering.

Kinderen én volwassenen gaan er op een speelse en creatieve manier met hun verbeelding, zintuigen, handen… aan de slag. Een ABC-omgeving is een plek waar volwassenen weer leren genieten van het spel, en waar kinderen spelend leren. Leraren worden er geïnspireerd tot bewuster kijken en luisteren, en tot een meer artistieke, persoonlijke manier van onderwijzen. 

De inrichting met het volledig zelf ontworpen meubilair straalt een rustgevend minimalisme uit. In tijden van snelheid, functionaliteit en overdaad aan digital entertainment wil ABC net uitnodigen tot tijd nemen, stil staan en verwonderd zijn om een bepaalde vorm, een kleur, een klank, een beeld, een idee…

Een labo voor kleuters...

  • een ruimte die de creativiteit, nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en ondernemingszin van kleuters prikkelt. 
  • een ruimte waar studenten met kleuters kunnen spelen en dingen uitproberen.

Een labo voor studenten en lectoren van de bachelor Kleuteronderwijs...

  • Je leert hier creatieve belevingsruimtes en flexibele speelleerruimtes voor kleuters inrichten om hun nieuwsgierigheid te prikkelen en hun ondernemingszin, creativiteit en zelfstandig leren te bevorderen. 
  • Het is een oefenlabo om werkvormen, spelideeën en didactieken uit te proberen met medestudenten.
  • Je kan hier kleuters observeren en met kleuters aan de slag gaan vanuit de filosofie “trial en error”.
  • Het is ook een multifunctionele ruimte met speel- en werkeilanden om zelf materialen te maken, te reflecteren, lessen voor te bereiden, aan projecten te werken, opnames te maken, coachingsgesprekken te voeren, te brainstormen, elkaar te ontmoeten…
  • Hier kunnen (avond)workshops doorgaan: een naaiatelier om voelzakjes te maken, houtjes uitzagen, een avond werken rond be-bots, een workshop rond werken met poppenspel…

Een labo voor andere opleidingen, voor mentoren, voor directies, voor onderzoekers...

  • een ruimte om kennis te maken met de principes, manier van werken, de materialen en de voordelen van een prikkelarme klas.
  • een testlab om met kleuters op uitstap te komen; je doet inspiratie op voor de werking en organisatie van je eigen kleuterklas(sen).
  • een plaats om navormingen en workshops op maat te volgen.
  • een plaats waar praktijkgericht onderzoek gedaan wordt om bij te dragen aan vernieuwing van curricula en professionalisering van lectoren, studenten en het werkveld.
  • een ontmoetingsplek tussen de verschillende partners, waar onderwijs, dienstverlening en onderzoek samensmelten (VODO).