Overslaan en naar de inhoud gaan

De expertisel Education for the Future biedt de volgende ontwikkelde materialen gratis en vrijblijvend aan.

Onderzoeksgeïnformeerd studiemateriaal (zelfevaluatietool)

Hoe kunnen lerarenopleiders hun studiemateriaal meer onderbouwen vanuit wetenschappelijke onderzoeksgegevens en vakliteratuur? Hoe kunnen ze met andere woorden de onderzoeksgeïnformeerdheid van hun materiaal verhogen?

UC Leuven-Limburg ontwikkelde daartoe samen met Odisee, Thomas More en Centrum Voor Volwassenen Onderwijs Limlo een zelfevaluatietool met gebruikershandleiding voor implementatie in de lerarenopleiding. Het resultaat van het project is enerzijds een zelfevaluatietool die de graad van onderzoeksgeïnformeerdheid kan meten en individuele feedback geeft. De tool spreekt geen waardeoordeel uit. Iedere lerarenopleider beslist immers of en in welke mate de onderzoekgeïnformeerdheid een meerwaarde is voor zijn of haar studiemateriaal.

Daarnaast is er een gebruikershandleiding die suggesties doet voor de implementatie van onderzoeksgeïnformeerdheid in de lerarenopleiding.

Wil je in een paar minuten te weten komen wat deze tool voor je studiemateriaal kan betekenen en hoe ze ingezet kan worden in de opleiding? Bekijk dan de video.

 

VIDEO

Onderzoekende leraren wil leraren (in opleiding) ondersteunen om op een systematische manier hun onderwijspraktijk te verbeteren. Het boek beschrijft de onderzoekscompetenties die daarvoor nodig zijn en bevat technieken, instrumenten en voorbeelden die onmiddellijk toepasbaar zijn in de praktijk. Op die manier kan de leraar zelf of in teamverband de meest geschikte oplossing creëren voor elk specifiek probleem.

Auteurs: Greet Decin, Leen Alaerts, Jo Van Dessel, Tim Vandersmissen, Lijne Vloeberghs
Boek bestellen (€ 29,99)Digitaal platform