Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat kan ons eye-tracking aanbod voor je bedrijf of organisatie betekenen?

Eye-tracking is een uiterst flexibele methode die menselijk kijkgedrag in kaart brengt door oogbewegingen te registreren, zowel in statische toepassingen als voor personen die zich verplaatsen. Zo kan je nagaan waar mensen naar kijken, en vooral, wat ze niet bekijken.

collage_business_innovation_rgb.pngHoe lang duurt het voordat mensen datgene spotten wat ze zoeken, hoe lang kijken mensen ernaar en wat is hun kijkvolgorde? Dit kunnen we meten in zowel een bestaande ruimtelijke setting (bv. een winkelruimte) als met behulp van digitale weergaves op een beeldscherm.

Eye-tracking onderzoek kan gebruikt worden als een onderdeel van een uitgebreider (markt-)onderzoek en wordt ingezet voor print (brochures, affiches, pictogrammen etc.), digitale toepassingen (website, webshop, etc.) en het in kaart brengen van de customer journey in het algemeen.

Afhankelijk van jouw noden wordt er een studie op maat uitgevoerd waarvoor wij de nodige apparatuur en desgewenst proefpersonen kunnen aanbieden. De resultaten worden verwerkt en grondig geanalyseerd en geïnterpreteerd. Op basis van deze analyse worden aanbevelingen geformuleerd.

Voor eye-tracking technologie werken we samen met een team van onderzoekers van EAVISE, verbonden aan de KU Leuven. Deze onderzoeksgroep is gespecialiseerd in computervisietechnieken waardoor we op een innovatieve manier eye-tracking onderzoek kunnen uitvoeren.


 

VOORBEELDTOEPASSINGEN

 

sponsorlogo_aveve_retail_30cm.jpg

Doel:

Aveve beschikt over een groot aantal promoborden in haar winkels. Het doel van Aveve was nagaan of er gesnoeid kon worden in het promotiemateriaal dat werd gebruikt in de Aveve-winkels.

Aanpak:

Om een antwoord te kunnen geven op de vraag van Aveve heeft UCLL voor Aveve een mobiele eye-tracking studie uitgevoerd, gevolgd door diepte-interviews met de bezoekers. Op deze manier was het mogelijk om het kijkgedrag van de bezoekers in een authentieke, fysieke winkelsetting in kaart te brengen. Op basis van de bevindingen van zowel de eye-tracking studie als de diepte-interviews hebben we Aveve kunnen adviseren in welke typen promoborden ze in de toekomst best blijven investeren.


 


logo-limburgnet.jpg

Doel:

In het kader van afvalpreventie vroeg limburg.net zich af welke visuele elementen (tekst of afbeeldingen) het best werken om het achterlaten van zwerfvuil te verminderen.

Aanpak:

UCLL heeft voor Limburg.net een mobiele eye-tracking studie uitgevoerd. Op deze manier zijn we nagegaan welke informatieborden (met alleen tekst of een combinatie van tekst en pictogrammen) het meest opvallen bij de bezoekers. Op basis van de resultaten hebben we voor limburg.net aanbevelingen kunnen formuleren die het gewenste sorteergedrag aanmoedigen.


 

 

In samenwerking met  

 

logo_vl-brabant.png