Overslaan en naar de inhoud gaan

Elke leerling telt

Al sinds geruime tijd ligt de focus in het onderwijs sterk op resultaten en de leerwinst die door de leerlingen wordt geboekt. De kwaliteit van het onderwijs gaat echter verder dan dat: ook het persoonlijke welbevinden van de leerlingen vormt een uitermate belangrijk element. Een erg invloedrijke factor hierin blijkt de leraar-leerling interactie te zijn. Door middel van kwalitatief onderzoek worden succeselementen voor een goede leraar-leerling interactie bepaald in de diverse klascontexten en onderwijsvormen van het secundair onderwijs. Daarnaast omvat dit project de ontwikkeling van (vak)didactische materialen, een beeldbank, een blended leertraject en training tools ter ondersteuning van aspirant-leraren en leraren in het werkveld. Op deze manier kan dit praktijkgericht onderzoeksproject bijdragen tot een verhoogd socio-emotioneel welbevinden van jongeren, rekening houdend met hun individuele verschillen, en tot een verhoogde leerwinst voor elke betrokken leerling. 

Projectleider
Sofie.Deprez@ucll.be
Katrien.Melotte@ucll.be

Expertisecel
Education for the future
Art of teaching
Education for all