Plastische Opvoeding Diepenbeek | UCLL

Heb je een passie voor tekenen, schilderen, boetseren... kortom voor beeldende kunst? Waarom verdiep je je niet verder in nieuwe technieken terwijl je studeert? Als leraar Plastische Opvoeding kan je dagelijks bezig zijn met je liefde voor kunst én tegelijkertijd kan je jouw kennis doorgeven aan anderen. Als expert in plastische opvoeding, beeld en artistieke vorming zal jij jongeren helpen zichzelf uit te drukken door middel van kunst.

Je duikt in de opleiding leraar Plastische Opvoeding in de wereld van de beeldende kunst, grafische vormgeving, design, fotografie, film en zo veel meer. 

Je hebt geen artistieke vooropleiding nodig om leraar Plastische Opvoeding te worden.  Je ontwikkelt je beeldende vaardigheden én je competenties om inspirerende lessen te ontwerpen doorheen de opleiding.

Door veel praktijk, veel oefening, veel in dialoog gaan met je kleine groep medestudenten en heel persoonlijke begeleiding verwerf jij de uitgebreide kennis en alle praktische creatieve vaardigheden om met kunst aan de slag te gaan in het secundair onderwijs. Dat kan in  zowel arbeidsmarkgerichte, als in de doorstroomrichtingen, als in de richtingen met dubbele affiniteit (ASO, TSO, BSO, KSO), in deeltijds kunstonderwijs (DKO) en in tal van andere creatieve functies buiten het onderwijs.

Kunst is één van de vakken die een mens vormt en ontwikkelt. Je leert verschillende materialen gebruiken, filosoferen, probleemoplossend denken en gewoonweg je eigen ding te doen. Ben je creatief en wil je jouw passie delen met jongeren, vrienden of de wijde wereld? Dan kan je hier vast je ei kwijt.
Berit Baens student leraar plastische opvoeding

Berit Baens
Student leraar Plastische Opvoeding

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Opleidingsfase 1

Materiaal-technische vaardigheden

Je leert kijken en stapsgewijs tekenen en construeren wat je ziet – van een klassiek stilleven tot een hedendaagse 3D-opstelling. Je ontplooit je materiaal-technische basisvaardigheden in klassieke media zowel in 2D zoals 3D: tekenen en arceren (potlood, inkt, bister), schilderen (acrylverf en gouache), boetseer- en opbouwtechnieken (klei, gips, zeep, papier-maché), collage…

Artistieke vaardigheden

Je leert kijken naar beeldende kunst van vroeger en nu - naar de inhoud, de functie, de vormgeving en de beleving. Daarbij gaan we via diverse methodieken dieper in op verschillende beeldaspecten zoals lijn, ruimte, compositie, kleur, vorm  en licht. Zo leer je ook stapsgewijs hoe je beelden kan bespreken binnen en buiten de klas. Je laat je hierdoor inspireren voor je eigen artistieke werkstukken.

Materiaal-technische vaardigheden

Je leert kijken en stapsgewijs tekenen en construeren wat je ziet – van een klassiek stilleven tot een hedendaagse 3D-opstelling. Je ontplooit je materiaal-technische basisvaardigheden in klassieke media zowel in 2D zoals 3D: tekenen en arceren (potlood, inkt, bister), schilderen (acrylverf en gouache), boetseer- en opbouwtechnieken (klei, gips, zeep, papier-maché), collage…

Artistieke vaardigheden

Je leert kijken naar beeldende kunst van vroeger en nu - naar de inhoud, de functie, de vormgeving en de beleving. Daarbij gaan we via diverse methodieken dieper in op verschillende beeldaspecten zoals lijn, ruimte, compositie, kleur, vorm  en licht. Zo leer je ook stapsgewijs hoe je beelden kan bespreken binnen en buiten de klas. Je laat je hierdoor inspireren voor je eigen artistieke werkstukken.

Opleidingsfase 2

Materiaal-technische vaardigheden   

Je verdiept je verder in de atelierpraktijk, vormstudie en de opbouw van tekeningen naar waarneming. Dit kan ook op andere locaties buiten de campus. Vanaf het tweede jaar verruim je je blik en gaJe verdiept je verder in de atelierpraktijk, vormstudie en de opbouw van tekeningen naar waarneming. Dit kan ook op andere locaties buiten de campus. Vanaf het tweede jaar verruim je je blik en ga je ook aan de slag met nieuwe media zoals fotografie, animatie, mode, architectuur… Daarbij kijken we in belangrijke mate wat je ermee kan doen in de klas. je ook aan de slag met nieuwe media zoals fotografie, animatie, mode, architectuur… Daarbij kijken we in belangrijke mate wat je ermee kan doen in de klas.

Artistieke vaardigheden

Je verdiept je verder in de historische en actuele tendensen van de beeldende kunsten. Aan bod komen disciplines als fotografie, animatie, mode, grafische vormgeving, architectuur en design. Aan de hand van opdrachten ontwikkel je eigen concepten en creëer je nieuwe artistieke werkstukken.

Materiaal-technische vaardigheden   

Je verdiept je verder in de atelierpraktijk, vormstudie en de opbouw van tekeningen naar waarneming. Dit kan ook op andere locaties buiten de campus. Vanaf het tweede jaar verruim je je blik en gaJe verdiept je verder in de atelierpraktijk, vormstudie en de opbouw van tekeningen naar waarneming. Dit kan ook op andere locaties buiten de campus. Vanaf het tweede jaar verruim je je blik en ga je ook aan de slag met nieuwe media zoals fotografie, animatie, mode, architectuur… Daarbij kijken we in belangrijke mate wat je ermee kan doen in de klas. je ook aan de slag met nieuwe media zoals fotografie, animatie, mode, architectuur… Daarbij kijken we in belangrijke mate wat je ermee kan doen in de klas.

Artistieke vaardigheden

Je verdiept je verder in de historische en actuele tendensen van de beeldende kunsten. Aan bod komen disciplines als fotografie, animatie, mode, grafische vormgeving, architectuur en design. Aan de hand van opdrachten ontwikkel je eigen concepten en creëer je nieuwe artistieke werkstukken.

Opleidingsfase 3

Geïntegreerde leerstofmodule 

Alle materiaal-technische en artistieke vaardigheden die je ontwikkeld hebt de voorbije jaren kan je nu toepassen in een zelf bedacht en vormgegeven kunstwerk. Je realiseert bovendien een didactische bundel en ontwikkelt lespakketten.

Constructiegericht project

Samen met andere kunstopleidingen verzorg je een toonmoment / presentatie van verschillende kunsten, materialen en technieken.

Geïntegreerde leerstofmodule 

Alle materiaal-technische en artistieke vaardigheden die je ontwikkeld hebt de voorbije jaren kan je nu toepassen in een zelf bedacht en vormgegeven kunstwerk. Je realiseert bovendien een didactische bundel en ontwikkelt lespakketten.

Constructiegericht project

Samen met andere kunstopleidingen verzorg je een toonmoment / presentatie van verschillende kunsten, materialen en technieken.

De lessen en opdrachten worden zo opgebouwd dat er altijd wel iets nieuws bij zit, zij het een stroming, een stijl of zelfs materialen waarmee je beter leert werken. Ik vond mezelf niet bijzonder artistiek, maar ik ben er in het eerste jaar achter gekomen dat ik meer in mijn mars had dan ik zelf dacht.

Sam Paulussen
Student leraar  Plastische Opvoeding

Een jaarlijkse driedaagse

Elk jaar ga je met alle studenten uit de onderwijsvakken Plastische Opvoeding, Muzikale Opvoeding en Project Kunstvakken op een 3-daagse culturele reis. Zo maak je vakoverschrijdend en jaardoorbrekend kennis met de wondere wereld van kunst in al zijn facetten: theater, tentoonstellingen, muziek, dans...

Wat kan je doen met je diploma?

Secundair onderwijs

Met het diploma Plastische Opvoeding kom je in aanmerking om plastische opvoeding, plastische kunsten, kunstinitiatie en andere kunstgerelateerde vakken te onderwijzen in:

  • ASO, TSO & KSO: eerste en tweede graad
  • BSO: eerste, tweede en derde graad
  • Het deeltijds kunstonderwijs: algemeen beeldende vorming 
Buiten het onderwijs

Ook buiten het onderwijs is er vraag naar pedagogisch geschoolde krachten, bijvoorbeeld in de kunsteducatieve sector: educatieve diensten van musea, kinder- en jongerenateliers, kunsteducatieve organisaties zoals Wisper, Koning Kevin, Artforum…

Of je kan in de reclame- en decoratiewereld aan de slag.

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw lector rechtstreeks

Eline Cautreels

Joris Lambrechts
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Katrien Goossens
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Nick Goemaere
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)