Lerarenopleiding Rooms-Katholieke Godsdienst Diepenbeek | UCLL

Jongeren zoeken antwoorden op ‘grote vragen’ zoals: Hoe omgaan met de pijn van een relatiebreuk? Hoe omgaan met angsten? Hoe verstandig kiezen? Wat is mijn rol in de maatschappij? Hoe kunnen we duurzaam samenleven? Is er leven na de dood? Wie ben ik? Wat is de zin van het leven?

Als leraar rooms-katholieke godsdienst ga je met leerlingen in dialoog over deze grote vragen. Je luistert naar hun verhalen en nodigt hen uit te reflecteren over hun gevoelens, waarden en visies.  In dat levensbeschouwelijk communicatieproces reik jij bouwstenen aan uit de christelijke traditie en uit andere levensbeschouwingen. Zo stimuleer je jongeren om open, kritisch en genuanceerd na te denken over zingeving en over actuele, maatschappelijke thema’s. 

Wat komt er in de opleiding aan bod?

Naast de algemene vorming en praktijkstages maak je uitvoerig kennis met de joods-christelijke traditie en met de praktijk van het hedendaags godsdienstonderwijs. Ontdek de drie opleidingsfasen. 

Opleidingsfase 1

Wat is religie?

Je onderzoekt het fenomeen ‘religie’ vanuit een historisch en sociologisch perspectief. Je maakt kennis met verschillende visies op God, mens en wereld. 

Het Oude Testament

Je leest en interpreteert verhalen uit het Oude Testament. Aan de hand van deze verhalen sta je stil bij tijdloze thema’s als liefde en lijden. Ook actuele thema’s als migratie en ecologie komen aan bod.

Didactisch

Je maakt kennis met het leerplan rooms-katholieke godsdienst en ontwikkelt je eerste godsdienstlessen. Je oefent je in het begeleiden van een levensbeschouwelijk leerproces. Samen met je klasgenoten werk je een projectdag uit voor een partnerschool. 

Wat is religie?

Je onderzoekt het fenomeen ‘religie’ vanuit een historisch en sociologisch perspectief. Je maakt kennis met verschillende visies op God, mens en wereld. 

Het Oude Testament

Je leest en interpreteert verhalen uit het Oude Testament. Aan de hand van deze verhalen sta je stil bij tijdloze thema’s als liefde en lijden. Ook actuele thema’s als migratie en ecologie komen aan bod.

Didactisch

Je maakt kennis met het leerplan rooms-katholieke godsdienst en ontwikkelt je eerste godsdienstlessen. Je oefent je in het begeleiden van een levensbeschouwelijk leerproces. Samen met je klasgenoten werk je een projectdag uit voor een partnerschool. 

Mijn stage-ervaringen leren me dat leerlingen uitkijken naar de twee uren godsdienst in de week. Jij bent als godsdienstleerkracht de persoon waar ze naar toe stappen met vragen en bedenkingen waar in andere lessen geen tijd voor is. Als een goede godsdienstleerkracht maak jij het verschil in het welbevinden van elke leerling.
Fleur Dries, Godsdienstlerares

Fleur Dries
Studente leraar rooms-katholieke godsdienst

Opleidingsfase 2

Jezus door verschillende brillen

De vraag “Wie is Jezus?” staat centraal. Deze vraag benaderen we vanuit verschillende invalshoeken: cultureel, historisch, theologisch, interreligieus, …

Het Nieuwe Testament

We analyseren het laatste avondmaal, het lijdensverhaal, Jezus’ verrijzenis en Zijn hemelvaart en zoeken overeenkomsten en verschillen in de verschillende evangelies.

Didactisch Atelier

Je verdiept je in de visie en fundamenten van het vak. Je verwerft expertise in thema’s als beelddidactiek, bijbeldidactiek, digitale didactiek, interreligieus leren, evaluatie en differentiatie. Daarnaast ga je aan de slag met je vakdidactische leervragen. 

Jezus door verschillende brillen

De vraag “Wie is Jezus?” staat centraal. Deze vraag benaderen we vanuit verschillende invalshoeken: cultureel, historisch, theologisch, interreligieus, …

Het Nieuwe Testament

We analyseren het laatste avondmaal, het lijdensverhaal, Jezus’ verrijzenis en Zijn hemelvaart en zoeken overeenkomsten en verschillen in de verschillende evangelies.

Didactisch Atelier

Je verdiept je in de visie en fundamenten van het vak. Je verwerft expertise in thema’s als beelddidactiek, bijbeldidactiek, digitale didactiek, interreligieus leren, evaluatie en differentiatie. Daarnaast ga je aan de slag met je vakdidactische leervragen. 

De band die een leraar rooms-katholieke godsdienst heeft met leerlingen is anders dan bij andere vakken. Dat komt omdat we in dialoog gaan over onderwerpen die van maatschappelijk en persoonlijk belang zijn. Leerlingen dagen jou uit, en jij daagt de leerlingen uit zich open te stellen voor verschillende perspectieven. Dat zorgt voor een vertrouwensband.
Amber Gilissen

Amber Gilissen
Studente leraar rooms-katholieke godsdienst

Opleidingsfase 3

Geïntegreerde leerstofmodule

Je vakinhoudelijke kennis en didactische vaardigheden pas je toe op nieuwe onderwerpen, zoals rituelen of kerkgeschiedenis. Je ontwikkelt een lespakket en stelt een portfolio samen.

Constructiegericht project    

In het laatste semester werk je met andere studenten uit het domein ‘mens en maatschappij’ een vakoverschrijdend project uit rond burgerschapseducatie.

Geïntegreerde leerstofmodule

Je vakinhoudelijke kennis en didactische vaardigheden pas je toe op nieuwe onderwerpen, zoals rituelen of kerkgeschiedenis. Je ontwikkelt een lespakket en stelt een portfolio samen.

Constructiegericht project    

In het laatste semester werk je met andere studenten uit het domein ‘mens en maatschappij’ een vakoverschrijdend project uit rond burgerschapseducatie.

Leerkracht godsdienst UCLL Campus Diepenbeek

Ben je al leraar?

Dan kan je een extra lesbevoegdheid behalen voor het onderwijsvak rooms-katholieke godsdienst. Je volgt een programma op maat van 46 studiepunten. Het is mogelijk om de opleiding te combineren met een job.

Wat kan je doen met je diploma?

Het Vlaamse onderwijs kampt al geruime tijd met een tekort aan gekwalificeerde leraren. Het lerarentekort in het secundair onderwijs is vooral vakgebonden. Rooms-katholieke godsdienst is een van die knelpuntvakken waarvoor er heel wat openstaande vacatures zijn. De scholen staan te wachten op jou.

Je kan na je opleiding beginnen als leraar rooms-katholieke godsdienst in de 1ste, de 2de, de 3de en/of de 4de graad van het secundair onderwijs.

Veelgestelde vragen

Waarom “rooms-katholieke godsdienst”?
Openvouwen
Moet ik gelovig zijn om het vak rooms-katholieke godsdienst te volgen?
Openvouwen
Heeft het beroep van leraar rooms-katholieke godsdienst nog toekomst?
Openvouwen
Komt de bijbel veel aan bod tijdens de lessen?
Openvouwen
Komen andere godsdiensten en levensbeschouwingen (ook) aan bod?
Openvouwen
Hoe moeilijk is het onderwijsvak rooms-katholieke godsdienst?
Openvouwen
Welke lesbevoegdheid krijg ik?
Openvouwen
Werkzekerheid? jawel!
Openvouwen
Een opstap naar meer?
Openvouwen

Heb je nog vragen?

Contacteer jouw docent rechtstreeks!

Anneleen Vuurstaek 

Joris Lambrechts
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Katrien Goossens
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)
Nick Goemaere
Opleidingsverantwoordelijke (Limburg)