Overslaan en naar de inhoud gaan

topics uit onze overige expertisecentra

Lego serious play

In een workshop Lego® Serious Play® leren deelnemers op een creatieve manier oplossingen bedenken en komen zo in contact met hun creatieve ‘ik’. In deze workshop staat eerlijke en efficiënte communicatie centraal. In deze methode gaan we niet zomaar met blokjes spelen of een presentatie maken. We steken wél de handen uit de mouwen en gaan samen creatieve ideeën uitwerken op een constructieve manier.

Contact en inschrijven

Jose Tummers - jose.tummers@ucll.be 

Eye-tracking

Aan de hand van eye-trackingonderzoek kunnen we de inrichting van schoolgebouwen en klaslokalen optimaliseren. Door na te gaan waarnaar leerlingen kijken, wat hun aandacht trekt, wat hun afleidt, enz. kan de didactische opstelling van klassen verbeterd worden. Dit onderzoek kan ook worden toegepast op de schoolgebouwen en campussen, om te kijken of bijvoorbeeld de signalisatie herkend wordt. Tot slot kan ook de interactie tussen leerlingen en leerkrachten met eye-tracking worden nagegaan.

contact en inschrijven

Jose Tummers - jose.tummers@ucll.be

Van wei tot melkzuur

De leerlingen begrijpen de valorisatie van lactose in wei tot melkzuur en het nut hiervan. De leerlingen kunnen een chromatogram interpreteren. De leerlingen kunnen een aantal bacteriën identificeren aan de hand van kleuringen.

doelgroep

Hoger secundair - Wetenschappelijke richtingen

contact en inschrijvingen

Sandra Martin - sandra.martin@ucll.be

Geprikkeld door dementie

De vorming richt zich tot leerlingen en leerkrachten van humane wetenschappen, gezondheids- en welzijnswetenschappen, sociale- en technische wetenschappen, verzorging, thuis- en bejaardenzorg en zorgkundige.
Doelstelling: Zorg voor personen met dementie optimaliseren en handvatten aanbieden om de communicatie met personen met dementie, de familie en onderling te optimaliseren.

contact en inschrijven

Sandra Martin - sandra.martin@ucll.be

Basisreanimatie met het gebruik van een externe defibrillator + EHBO

Tijdens een training van twee lesuren leer je de meest elementaire vaardigheden voor een succesvolle reanimatie, Basic Life Support, het werken met een Automatische Externe Defibrillator (AED) en EHBO.

doelgroep

Leerlingen eerste, tweede en derde graad en/of leerkrachten met een maximum per groep van 45 deelnemers

contact

Sandra Martin - sandra.martin@ucll.be

Katherine Nelissen - katherine.nelissen@ucll.be

An Kenis - an.kenis@ucll.be 

Van fruitafval tot leder

Kennis maken met circulaire economie en materialen. Praktische handelingen in het labo uitvoeren (mixen, koken, uitsmeren en in de oven) om fruitleder te maken vanuit fruitafval. Treksterkte fruitleder versus dierlijk leder testen via trekbank.

doelgroep

Secundair onderwijs, ASO & TSO (wetenschappelijke richtingen)

contact

Joachim Hayen - joachim.hayen@ucll.be

Evert Vanecht - evert.vanecht@ucll.be

Beweging bij ouderen stimuleren met exergames

Drie vierde van de 65-plussers valt minstens 1 keer per jaar. Dat is te veel! Valincidenten kunnen een negatieve impact hebben op de levenskwaliteit en de zelfredzaamheid van ouderen. Beweging kan de kans om te vallen aanzienlijk verminderen. Exergames kunnen ingezet worden als laagdrempelige manier om ouderen meer te laten bewegen.

doelgroep

Leerlingen die in hun toekomstig beroep in de ouderenzorg gaan werken

contact

Workshop aanvragen? Vraag een offerte aan via:

Sandra Martin - sandra.martin@ucll.be 

Handleiding 'roadmap-cyberpesten'

In het kader van het project Geweld/Geteld heeft UC Leuven-Limburg een roadmap cyberpesten ontwikkeld om professionals, en meer specifiek scholen en leerkrachten, te ondersteunen.

babo de beer

Zowat 1 op 4 kinderen wordt geconfronteerd met geweld in de thuissituatie. De methodiek van BABO nodigt jonge kinderen uit om stil te staan bij het leven in een gezin en hun ervaringen hierrond te delen. Aan de hand van tekeningen, doe-opdrachten, handpop en verhalen met Babo in de hoofdrol, vertellen jonge kinderen over de afspraken en gewoonten in hun gezin, over fijne en moeilijke gezinssituaties en over hun ervaren emoties.

praten met kinderen over scheiden

Zowat een derde van de kinderen komt in aanraking met de scheiding van hun ouders. Dit aantal loopt op. Vaak komen kinderen in een nieuw samengesteld gezin terecht. Het duurt gemiddeld 2 jaar voor een scheiding verwerkt is en 7 jaar voor een nieuw samengesteld gezin een eigen ritme heeft gevonden. Als leerkracht ben je een belangrijke gezagsfiguur voor kinderen.