Overslaan en naar de inhoud gaan

Leerkrachten zijn een essentiële schakel om jongeren te wijzen op de uitdagende mogelijkheden die STEM biedt, niet alleen als potentieel toekomstige STEM-professionals, maar ook als burgers van de maatschappij van morgen waarin de rol van STEM steeds groter wordt. Europa, en ook Vlaanderen vraagt daarom dat onderwijs de boeien- de en snel evoluerende wereld van STEM kan tonen. De Masterclasses STEM nemen daarom de leerkrachten als

sleutelfiguren in dit proces en nodigen hen als bevoorrechte professionele partners uit om kennis te maken met de we- reld van STEM door hen de gelegenheid te bieden onderzoekers en ondernemers te ontmoeten.

Het project creëert voor leerkrachten een vrije ruimte en tijd om in de wereld van onderzoek, ondernemen, techno- logie en innovatie van vandaag geïnteresseerd te raken. Op deze manier zullen leerkrachten van deze fascinerende wereld kunnen getuigen en hiervoor ambassadeur kunnen worden voor hun leerlingen, door niet enkel bij hun eigen onderwijs de huidige wereld van STEM te betrekken, maar ook door jongeren beter te ondersteunen bij een studie- of carrièrekeuze.

De STEM Masterclasses benaderen leerkrachten vanuit een principe van gelijkwaardigheid en geven hen de mogelijkheid tijd te kunnen spenderen samen met inspirerende onderzoekers, ondernemers, technici in onderzoeksinstellingen, laboratoria en bedrijven. Het gaat dus niet over lezingen en training voor leerkrachten geleverd door experts. De focus ligt hier op de blootstelling, de ontmoeting: beleving en ervaring opdoen in een inspirerende STEM-wereld die de moeite waard is om ook in de klas te brengen.

contact

freya.vandeborg@ucll.be

inschrijven

www.vakdidactiek.be/STEM_Masterclasses_voor_leerkrachten

Website Masterclasses