Overslaan en naar de inhoud gaan

Pukkelpop 2019

Hogeschool UCLL is voor het 5de jaar op rij trotse partner van Pukkelpop. De voorbije jaren vielen de innovatieve en opvallende acties erg in de smaak: “Alpaca my Tent back home”; “Het zeewier-menu”; “Milk & Boobs bar”; “Solar Flower”; “Energy Floors”, etc …  Ook dit jaar presenteerden meer dan 70 studenten, onderzoekers en docenten opvallende projecten en acties in het kader van duurzaamheid.

Ontdek hieronder al onze projecten.

 

 

Your story in one cartoon

Pukkelpop is gedurende 4 dagen intens leven, samen genieten, nieuwe mensen ontmoeten. Maar hoe breng je een echt goed gesprek op gang tijdens een festival? Wat zijn de meest unieke, opvallende, pakkende verhalen van Pukkelpoppers?

Studenten van de opleidingen Orthopedagogie, Sociaal Werk en Sociale Readaptatiewetenschappen, gaan in “goed gesprek” met de Pukkelpoppers. Zij detecteren de meest unieke verhalen en brengen dit samen met artiesten tot leven op de stand van UCLL. Te vergelijken met Iedereen Beroemd waar een artiest een gesprek omzet naar telkens een unieke tekening. Deze verhalen en tekeningen worden na het festival gebundeld (in welke vorm nog te bepalen: podcast, boek, …)
 
Betrokken opleidingen: Sociaal Werk, Orthopedagogie, Sociale Readaptatiewetenschappen
 

#Alpacamytent

#Alpacamytent is back! Voor het 3de jaar op rij schenken we met deze plezante campagne aandacht aan het afvalbeleid op de Pukkelpop-camping. 
 Ons doel: kampeerders oproepen om hun tent op maandag niet achter te laten, maar mee terug naar huis te nemen. Daarnaast focussen we op afvalinzameling en -scheiding met behulp van onze recyclage-otter. Oftewel: ‘Alpacamytent back home and I’ll take my otter shit too’!

De succesvolle Alpaca-campagne van de voorbije 2 jaren loopt ook dit jaar door en krijgt er verschillende nieuwe acties bij om de campagne blijvend onder de aandacht te houden.

  • Nieuw: AlpacaRobics: aerobics en gymoefeningen in het kader van recyclage, inzamelen van bekers, etc.
  • Airbrush-tattoos: vorig jaar waren de Alpaca-tattoos een trend op de wei, dit jaar werden er nieuwe ontwerpen voorzien.
  • Alapacaparade tijdens de uittocht van Camping Chill.

Betrokken opleidingen: Marketing + Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
 

GEM-Tower + Mobiele Energie Unit

De GEM-tower is een duurzame energietoren die werkt op basis van zonnepanelen, een windturbine en een batterij. De toren is specifiek ontwikkeld voor tijdelijke evenementen (zoals festivals) en wordt voor het eerst gerealiseerd op Pukkelpop 2019. GEM-tower is een initiatief van PowerVIBES, een Europees Interreg NWE project onder leiding van TU Eindhoven. Hogeschool UCLL heeft als partner van Pukkelpop een adviserende rol in dit project op het vlak van energie. De GEM-tower sluit goed aan bij de energieprojecten van de voorbije jaren die Hogeschool UCLL en Pukkelpop samen realiseerden.
De Mobiele Energie Unit van UCLL (mobiele zonnepanelen) werd gekoppeld aan de GEM-tower met het doel een slim energienet te voorzien voor de volledige camping Comfy. De Milk 'n Boobsbar (hieronder omschreven) draaide 100% op groene energie dankzij ons Moving Lab.
 
Betrokken opleiding: Energietechnologie
Betrokken onderzoekscel: Sustainable Resources

 

Milk 'n Boobsbar

Vorig jaar kwamen er meer moeders langs dan verwacht naar onze Milk 'n Boobsbar op Pukkelpop. Dit jaar kreeg deze tent dan ook meer ruimte. Dus ook meer comfort voor de moeders. Ook draaide dit jaar de Milk 'n Boobsbar op groene energie dankzij het Moving Lab. In totaal kwamen 120 moeders langs, goed voor 250 afkolvingen of 30 liter melk.
 
Betrokken opleiding: Vroedkunde