Overslaan en naar de inhoud gaan
Organisatie

Levensbeschouwelijke dialoog in de Lerarenopleiding

U bent hier

In onze Lerarenopleiding word je goed voorbereid op de multiculturele samenleving. Een leraar van de toekomst helpt kinderen in hun zoektocht naar hun eigen talenten en persoonlijkheid. Hij/zij geeft hen de kans om samen te leren en te leven in een omgeving die gebaseerd is op respect voor alle levensbeschouwingen. 

Opiniestuk mei 2017

Het plan van de lerarenopleiding UCLL

Op 29 april lanceerde UCLL haar plan in aanwezigheid van alle betrokken instanties en voor de pers. Het plan is het resultaat van een intensieve dialoog, zowel binnen de hogeschool als met de levensbeschouwelijke instanties.

Lees het plan

Vraag en antwoord

Wat betekent dat levensbeschouwelijk plan nu precies in het licht van het recente debat? Kan een katholieke hogeschool haar identiteit behouden als ze ook andere levensbeschouwingen als vak aanbiedt? 

FAQ's

Student Latifah aan het woord

In de media zie je veel experten en opiniemakers. Wat vinden onze leraren in opleiding van het levensbeschouwelijk plan? Tijdens de lancering sprak Latifah, student van de Lerarenopleiding, over hoe zij het plan leest, ervaart én hoe zij de leraar van de toekomst ziet.

speecH LATIFAH

Wat betekent deze vernieuwing voor de student?

Vanaf september 2017 volgen alle studenten van de Lerarenopleiding een algemeen vormend vak ‘identiteit’, waarbij een open dialoog centraal staat.

Studenten van de bacheloropleiding kleuter-, lager en secundair onderwijs kunnen kiezen uit vijf levensbeschouwelijke vakken:

  • rooms-katholieke godsdienst
  • islamitische godsdienst
  • niet-confessionele zedenleer
  • protestantse godsdienst
  •  comparatieve filosofie

Studenten die in het secundair onderwijs les willen geven in een levensbeschouwelijk onderwijsvak kunnen kiezen uit:

  • rooms-katholieke godsdienst
  • islamitische godsdienst
  • niet-confessionele zedenleer

Werken aan een divers lerarenkorps

Diversiteit in het onderwijs betekent:

  • Iedereen mag lesgeven in katholieke scholen, ook als je niet gedoopt bent.
  • Een divers lerarenkorps is een must in deze maatschappij.
  • Nederlands is belangrijk, meertaligheid een troef.
  • Een hoofddoek dragen is oké!
  • Elke student krijgt evenveel praktijkervaring.
  • Studeren voor islamleraar? Het kan!

Download folder

vragen?

Heb je nog vragen? Neem contact op met de opleiding  of kom naar onze infodagen op de campus.

Contact: