Overslaan en naar de inhoud gaan

In de eerste sessie staat de mentor als persoon centraal. Het begeleiden van studenten is voortdurend samen leren. Een mentor vertrekt vanuit zichzelf, vanuit zijn eigen ervaringen. Mentorschap vraagt zelfinzicht. Welke kwaliteiten heeft een mentor? Wat zijn eigen persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen? Tijdens de startdag van de opleiding wordt hierop dieper ingegaan.

De tweede sessie van de opleiding behandelt belangrijke aspecten die het begeleidingsproces van studenten bevorderen.  Mentorschap vraagt om op een correcte wijze mondelinge en schriftelijke feedback weer te geven. Feedback wordt in enkele sessies zowel vanuit theoretisch als praktisch oogpunt benaderd.

De laatste lesdag start met een sessie rond het belang van het correct evalueren van stages en wat hierin de rol, de bijdrage van de mentor is. In de namiddag wordt het geheel afgesloten met een intervisiemoment . Vertrekkende vanuit concrete praktijksituaties staat de persoonlijke en professionele ontwikkeling als mentor opnieuw centraal.