Overslaan en naar de inhoud gaan

Exergames - 30 mei 2018

Beweging stimuleren bij ouderen met exergames

Drie vierde van de 65-plussers valt minstens 1 keer per jaar. Dat is te veel! Valincidenten kunnen een negatieve impact hebben op de levenskwaliteit en de zelfredzaamheid van ouderen.
Beweegprogramma’s kunnen de kans om te vallen sterk verlagen. In beweging blijven kan dus het verschil betekenen tussen zelfredzaamheid en hulp-behoevendheid op oudere leeftijd. Uit onderzoek is meer bepaald gebleken dat beweging het evenwicht, de mobiliteit, het uithoudingsvermogen en de cognitie van ouderen kan verbeteren, en op die manier de zelfredzaamheid kan stimuleren en het valrisico kan verminderen.
Ouderen bewegen echter te weinig. Volgens de beweegnorm zouden ouderen elke dag zoveel mogelijk lichte fysieke inspanningen moeten leveren (bv. rechtop staan, koken). Daarnaast zouden ze minstens 150 min per week een matige fysieke inspanning moeten leveren (bv. zwemmen, fietsen) of 75 min per week een hoge fysieke inspanning (bv. joggen, spitten in de tuin). Daarnaast moeten ze minstens 3 keer per week oefeningen doen om hun spieren, evenwicht en lenigheid te trainen (bv. yoga, stretchen). Uit onderzoek is gebleken dat de overgrote meerderheid van de ouderen deze beweegnorm niet haalt. Het praktijkwerkveld zoekt daarom aangepaste werkvormen om beweging te stimuleren bij ouderen.

Doelgroep

Mensen die beweging bij ouderen willen stimuleren (bv. kinesisten, ergotherapeuten, animator, vrijwilligers, mantelzorgers, ...) of beleidsmedewerkers (bv. directie WZC, LDC, ziekenfonds, ...).

In deze workshop stellen we exergames voor als een laagdrempelige manier om beweging bij ouderen te stimuleren. We leggen uit wat exergames zijn en lichten de bruikbaarheid van exergames in de ouderenzorg toe. We geven ook verschillende voorbeelden van exergames die in de ouderenzorg gebruikt (kunnen) worden. Verder stellen we 2 exergame beweegprogramma’s voor die de UCLL samenstelde (1 met commerciële KINECT exergames, 1 met customized MIRA exergames). De bruikbaarheid van deze programma’s werd uitgetest in een woonzorgcentrum en een lokaal dienstencentrum. Deelnemers gaan tijdens de workshop zelf ook met deze exergameprogramma’s aan de slag. Ze krijgen ook concrete tips om exergameprogramma’s bij ouderen te begeleiden.

Praktische informatie

 30 mei 2018 (13-17 u) op  Campus Proximus, Geldenaaksebaan 335, 3001 Leuven, lokaal C001-C002

Aantal deelnemers: 8 (! deze workshop gaat niet door als er minder dan 8 deelnemers zijn)

Contact: Katrien Verhoeven (katrien.verhoeven@ucll.be(link sends e-mail), tel: 0497121222)

Kostprijs60 euro per deelnemer (! studenten 10 euro, er kan maximaal 1 student deelnemen aan deze workshop)

Programma:

  • Wat zijn exergames?
  • Waarom kunnen exergames gebruikt worden in de ouderenzorg?
  • Hoe kunnen exergames gebruikt worden in de ouderenzorg?
  • Voorbeelden van exergames die in de ouderenzorg gebruikt (kunnen) worden
  • Aandachtspunten bij het gebruik van exergames in de ouderenzorg
  • Kennismaking met 2 exergameprogramma’s die UCLL samenstelde

° Zelf uitproberen van de games

Inschrijven via onderstaand  formulier

Na inschrijving zal u een factuur opgestuurd worden om de betaling uit te voeren.

Uw inschrijving kan kosteloos per e-mail geannuleerd worden tot 10 werkdagen vóór de opleiding.  Indien uw annulering later bij ons toekomt, is de volledige inschrijvingsprijs verschuldigd. Wie niet kan deelnemen, kan zich kosteloos laten vervangen na melding per e-mail. Indien de inschrijving via een werkgever is gebeurd en deze laat na te betalen, is de deelnemer persoonlijk gehouden tot het betalen van de schuld.

Door verzending van het inschrijvingsformulier maakt u kenbaar de Algemene voorwaarden van UCLL(link is external) hogeschool gelezen te hebben en te aanvaarden https://www.ucll.be/algemene-voorwaarden. Bepaalde voorwaarden worden door bovenstaande bepalingen opgeheven.

Formulier Exergames