Overslaan en naar de inhoud gaan

"Een leerkracht is een pedagogisch ingenieur die zijn aanpak afstemt op de leertaak", schrijft Koen Timmers in zijn opiniestuk voor UCLL. Koen is oprichter van zelfstudie.be en genomineerd voor de Global Teacher Prize 2017.

Lees het volledige opiniestuk

 

17 jaar geleden studeerde ik af aan de lerarenopleiding van deze hogeschool. Als eindwerk maakte ik een tool waarmee je bladeren kan determineren. Met dit eindwerk won ik de DigiStudent award en een educatieve reis naar Zuid-Afrika. Deze onvergetelijke ervaring was het begin van een memorabele rit in het onderwijs ...

Twitter Website eindwerk

Casestudy: Flipped Learning door david stienaers

flipped learning en learning for mastery door david stienaers

Als docent Latijn in de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs experimenteer ik volop met Flipped Learning en Learning for Mastery.

Voordelen

  • Er komt meer klastijd vrij om de leerinhoud te verwerken en studenten individueel te begeleiden.
  • Studenten zijn minder gefrustreerd. Ze verwerken de theorie op hun eigen tempo via een flipped video buiten de contacturen. In de les worden oefeningen en opdrachten gemaakt met ondersteuning door de docent. Daardoor lopen studenten minder vast en dat stimuleert leren!

“Op de Dag van de Klassieke Talen heb ik workshops gegeven over het maken van flipped video's, ook wel kennisclips genoemd. Dit is momenteel nog een vrij onbekend werkterrein in het Vlaams onderwijs.” 

Wil je meer weten over Flipped Learning? Stuur een e-mail naar david.stienaers@ucll.be.

 

Opinie: Superdiversiteit vereist nieuwe vaardigheden door lijne vloeberghs

superdiversiteit door lijne vloeberghs

Leraren moeten goed voorbereid worden op superdiversiteit in het onderwijs en de maatschappij.

Superdiversiteit zou het uitgangspunt in elk curriculum en in alle vakken van de lerarenopleiding moeten zijn, van de lessen didactiek tot de lessen geschiedenis. Samen school maken en lessen ontwerpen, kan niet langer via aanpassingen achteraf gebeuren.

Wil je écht voorbereid zijn op superdiversiteit? Neem contact op met lijne.vloeberghs@ucll.be