Overslaan en naar de inhoud gaan

Microdegrees ICT-Coördinator & Onderwijstechnoloog
Werken en studeren
Navorming

U bent hier

NIEUW IN AFSTANDSONDERWIJS VANAF SEPTEMBER 2021

Twee nieuwe UCLL microdegrees:
ICT-Coördinator en Onderwijstechnoloog

 

Opleiding in afstandsonderwijs, in samenwerking met partners van de Associatie KU Leuven,  met juridische inschrijving bij Hogeschool UCLL

 

De rol van ICT-ondersteuners in het leerplichtonderwijs wordt steeds belangrijker. Basisscholen en secundaire scholen hebben moeite om ICT-coördinatoren te vinden die technisch en onderwijstechnologen die onderwijskundig kunnen tegemoetkomen aan de steeds toenemende eisen op het vlak van ICT en onderwijs. Voor deze beroepen verwachten we zeker tegen 2025 grote tekorten op de arbeidsmarkt.

UCLL organiseert daarom vanaf september 2021  twee microdegrees:

  • ICT-coördinator (24 studiepunten)
  • Onderwijstechnoloog (24 studiepunten)

 Ben je een leerkracht of pedagogisch ICT-coördinator die de collega’s mee op sleeptouw wil nemen in digitaal leren en lesgeven?  Ben je in je organisatie of bedrijf als trainings- of vormingsverantwoordelijke bezig met leermethodieken en de digitale aspecten van leren? 
Dan is een van deze opleidingen de extra upgrade die je nodig hebt!

  • Een ICT microdegree  is een specialisatie- en navormingstraject waarbij we specifieke opleidingsonderdelen selecteren uit onze educatieve bacheloropleidingen en toegepaste informatica.
  • Je kan deze microdegrees volgen via begeleid afstandsonderwijs . Je locatie speelt dus geen rol!
  • Je kan starten in september of in februari.
  • Je volgt de opleiding op je eigen tempo.
  • Als je 24 studiepunten opneemt, reken wel op 25 à 30 uren werk per lesweek, inclusief de nodige begeleiding en online groepsessies. 
  • Je volgt een microdegree in de vorm van een creditcontract. Het studiegeld is afhankelijk van het aantal studiepunten dat je per academiejaar opneemt. Bijvoorbeeld: als je in 1 academiejaar 24 studiepunten opneemt bedraagt het studiegeld ongeveer  € 540.


 

Microdegree 1: ICT-coördinator

Binnen de microdegree ICT-coördinator maak je kennis met computersystemen en netwerken, systeembeheer en beveiliging, webontwikkeling en programmeren, maar verdiep je je ook in de ethische en beleidsaspecten van technische ICT ondersteuning. In de microdegree zit ook een praktijkcomponent, waarbinnen je alle opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk van een school of andere organisatie toepast.
 

Opleidingsonderdeel Studie
punten
Inhoud
Beleidsaspecten bij digitalisering van leren 3 Beleidsplan opstellen en implementeren; Onderwijsinnovatie; Veranderingsmanagement; Leerlijn mediawijsheid ontwikkelen; Didactische typologie van courante platformen; E-inclusie
Ethiek en ICT 3 Basis GDPR; Auteursrechten en onderwijs; Afspraken sociale media en digitale communicatie
Computersystemen 3 Basis elektronica / microcontrollers; Computerhardware (Von Neumann: CPU, MEM, I/O); Storage (DAS, NAS, SAN); Troubleshooting
Netwerken 3 OSI en adressering; Routing en switching; Wireless; Troubleshooting
Systeembeheer en beveiliging 3 Firewall / UTM; Virtualisatie / MDM; Windows Server: AD, WSUS, Azure, RSAT; Linux-systemen; Imaging; Troubleshooting
Webontwikkeling en scripting 3 HTML; CSS; JS; PHP; CMS: Joomla, Wordpress, Drupal, ...
ICT-coördinator in de praktijk 1ste semester 3 Technische ondersteuning in een school / bedrijf
ICT-coördinator in de praktijk 2de semester 3 Technische ondersteuning in een school / bedrijf

 

kristiaan.mannaert [at] ucll.be (interesse? contacteer ons voor een intakegesprek!)

Of schrijf rechtstreeks in*

*Maak een account aan en  doorloop de procedure. Nadien contacteren wij je voor een intakegesprek.

 

microdegree 2: onderwijstechnoloog

Binnen de microdegree onderwijstechnoloog word je vooral voorbereid op een rol als pedagogisch ICT-ondersteuner. Naast de ethische aspecten van ICT-ondersteuning leer j​e vanuit een passende visie een ICT-beleidsplan opstellen voor jouw school of organisatie. ​Vanuit de aangeleerde digitale didactiek leer je enerzijds hoe je (groepen) leerlingen ondersteunt in hun ICT-vaardigheden en mediawijsheid, maar ook hoe je je team onderwijskundig ondersteunt bij het didactisch gebruik van ICT. ​ Tijdens de praktijkstage pas je alle opgedane kennis en vaardigheden toe in een/jouw school of andere organisatie.
 

Opleidingsonderdeel Studie
punten
Inhoud
Beleidsaspecten bij digitalisering van leren 3 Beleidsplan opstellen en implementeren; Onderwijsinnovatie; Veranderingsmanagement; Leerlijn mediawijsheid ontwikkelen; Didactische typologie van courante platformen; E-inclusie
Ethiek en ICT 3 Basis GDPR; Auteursrechten en onderwijs; Afspraken sociale media en digitale communicatie
Ondersteunen van leren met ICT  6 Realisatie en opvolging leerplannen ICT; Technologie als hulp bij leerbeperkingen
Ondersteunen van lesgeven met ICT  6 Effectief digitale toepassingen kiezen en inzetten; Nascholingen geven; Ontwikkelen van digitale leermiddelen; Digitale didactiek; Beleidsadvies geven aan directie en bestuur
Onderwijstechnologie in de praktijk 1ste semester 3 Pedagogisch-didactische implementatie in een school en/of bedrijf
Onderwijstechnologie in de praktijk 2de semester 3 Pedagogisch-didactische implementatie in een school en/of bedrijf

 

bart.boelen [at] ucll.be (interesse? Contacteer ons voor een intakegesprek!)

of schrijf rechtstreeks in*

*Maak een account aan en  doorloop de procedure. Nadien contacteren wij je voor een intakegesprek.
De plaatsen zijn beperkt.

heb je interesse in een van deze microdegrees?

Contacteer ons voor een online intakegesprek:

  • ICT-Coördinator:  kristiaan.mannaert [at] ucll.be en els.schoubs [at] ucll.be
  • Onderwijstechnoloog: bart.boelen [at] ucll.be en steven.verjans [at] ucll.be

* UCLL vakantieperiode: 12 juli t.e.m. 8 augustus