NIEUW IN AFSTANDSONDERWIJS
Twee nieuwe UCLL microdegrees:
ICT-Coördinator en Onderwijstechnoloog
Opleiding in afstandsonderwijs, in samenwerking met partners van de Associatie KU Leuven, met juridische inschrijving bij Hogeschool UCLL
De rol van ICT-ondersteuners in het leerplichtonderwijs wordt steeds belangrijker. Basisscholen en secundaire scholen hebben moeite om ICT-coördinatoren te vinden die technisch en onderwijstechnologen die onderwijskundig kunnen tegemoetkomen aan de steeds toenemende eisen op het vlak van ICT en onderwijs. Voor deze beroepen verwachten we zeker tegen 2025 grote tekorten op de arbeidsmarkt.
UCLL organiseert daarom twee microdegrees:
- ICT-coördinator (24 studiepunten)
- Onderwijstechnoloog (18 studiepunten)
Ben je een leerkracht of pedagogisch ICT-coördinator die de collega’s mee op sleeptouw wil nemen in digitaal leren en lesgeven? Ben je in je organisatie of bedrijf als trainings- of vormingsverantwoordelijke bezig met leermethodieke n en de digitale aspecten van leren?
Dan is een van deze opleidingen de extra upgrade die je nodig hebt!
- Een ICT microdegree is een specialisatie- en navormingstraject waarbij we specifieke opleidingsonderdelen selecteren uit onze educatieve bacheloropleidingen en toegepaste informatica.
- Je kan deze microdegrees volgen via begeleid afstandsonderwijs . Je locatie speelt dus geen rol!
- Je kan starten in september of in februari.
- Je volgt de opleiding op je eigen tempo.
- Als je 24 studiepunten opneemt, reken wel op 25 à 30 uren werk per lesweek, inclusief de nodige begeleiding en online groepsessies.
- Je volgt een microdegree in de vorm van een creditcontract. Het studiegeld is afhankelijk van het aantal studiepunten dat je per academiejaar opneemt. Bijvoorbeeld: als je in 1 academiejaar 24 studiepunten opneemt bedraagt het studiegeld ongeveer € 540.
Microdegree 1: ICT-coördinator
Binnen de microdegree ICT-coördinator maak je kennis met computersystemen en netwerken, systeembeheer en beveiliging, webontwikkeling en programmeren, maar verdiep je je ook in de ethische en beleidsaspecten van technische ICT ondersteuning. In de microdegree zit ook een praktijkcomponent, waarbinnen je alle opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk van een school of andere organisatie toepast.
Opleidingsonderdeel | Studie punten |
Inhoud |
Beleidsaspecten bij digitalisering van leren | 3 | Beleidsplan opstellen en implementeren; Onderwijsinnovatie; Veranderingsmanagement; Leerlijn mediawijsheid ontwikkelen; Didactische typologie van courante platformen; E-inclusie |
Ethiek en ICT | 3 | Basis GDPR; Auteursrechten en onderwijs; Afspraken sociale media en digitale communicatie |
Computersystemen | 3 | Basis elektronica / microcontrollers; Computerhardware (Von Neumann: CPU, MEM, I/O); Storage (DAS, NAS, SAN); Troubleshooting |
Netwerken | 3 | OSI en adressering; Routing en switching; Wireless; Troubleshooting |
Systeembeheer en beveiliging | 3 | Firewall / UTM; Virtualisatie / MDM; Windows Server: AD, WSUS, Azure, RSAT; Linux-systemen; Imaging; Troubleshooting |
Webontwikkeling en scripting | 3 | HTML; CSS; JS; PHP; CMS: Joomla, Wordpress, Drupal, ... |
ICT-coördinator in de praktijk 1ste semester | 3 | Technische ondersteuning in een school / bedrijf |
ICT-coördinator in de praktijk 2de semester | 3 | Technische ondersteuning in een school / bedrijf |
kristiaan.mannaert [at] ucll.be (interesse? contacteer ons voor een intakegesprek!)
*Maak een account aan en doorloop de procedure. Nadien contacteren wij je voor een intakegesprek.
microdegree 2: onderwijstechnoloog
Binnen de microdegree onderwijstechnoloog word je vooral voorbereid op een rol als pedagogisch ICT-ondersteuner. Naast de ethische aspecten van ICT-ondersteuning leer je vanuit een passende visie een ICT-beleidsplan opstellen voor jouw school of organisatie. Vanuit de aangeleerde digitale didactiek leer je enerzijds hoe je (groepen) leerlingen ondersteunt in hun ICT-vaardigheden en mediawijsheid, maar ook hoe je je team onderwijskundig ondersteunt bij het didactisch gebruik van ICT. Aan de hand van praktijkgerichte opdrachten pas je alle opgedane kennis en vaardigheden toe in een/jouw school of andere organisatie.
Opleidingsonderdeel | Studie punten |
Inhoud |
Beleidsaspecten bij digitalisering van leren | 3 | Beleidsplan opstellen en implementeren; Onderwijsinnovatie; Veranderingsmanagement; Leerlijn mediawijsheid ontwikkelen; Didactische typologie van courante platformen; E-inclusie |
Ondersteunen van lesgeven met ICT | 6 | Effectief digitale toepassingen kiezen en inzetten; Nascholingen geven; Ontwikkelen van digitale leermiddelen; Digitale didactiek; Beleidsadvies geven aan directie en bestuur |
Ondersteunen van leren met ICT | 6 | Realisatie en opvolging leerplannen ICT; Technologie als hulp bij leerbeperkingen |
Ethiek en ICT | 3 | Basis GDPR; Auteursrechten en onderwijs; Afspraken sociale media en digitale communicatie |
bart.boelen [at] ucll.be (interesse? Contacteer ons voor een intakegesprek!)
*Maak een account aan en doorloop de procedure. Nadien contacteren wij je voor een intakegesprek.
De plaatsen zijn beperkt.
heb je interesse in een van deze microdegrees?
Contacteer ons voor een online intakegesprek:
- ICT-Coördinator: kristiaan.mannaert [at] ucll.be en els.schoubs [at] ucll.be
- Onderwijstechnoloog: bart.boelen [at] ucll.be en steven.verjans [at] ucll.be
LESGEVERS MICRODEGREEs
Bart Boelen
bart.boelen [at] ucll.be
Microdegree Onderwijstechnoloog / ICT-Coördinator
Bart is onderwijstechnoloog, expert hybride leren en onderzoeker aan UCLL. Voorheen was hij leraar lager onderwijs, waarna hij een master in E-learning Design and Development behaalde. Als pedagogisch-ict coördinator heeft hij digitalisering in het Atlas College Genk mee uitgestippeld en ondersteund. Tegelijk trok hij aan de kar van de onderwijsinnovatie op de T2-campus. Momenteel ondersteunt hij collega’s en teams aan UCLL in het ontwikkelen van hybride cursussen, en begeleidt hij scholen(groepen) in het uittekenen van een plan op maat voor de Digisprong.
Katja Bongaerts
katja.bongaerts [at] ucll.be
Microdegree OnderwijstechnoloogKatja behaalde haar masterdiploma aan de Economische Hogeschool Limburg en haar pedagogisch diploma aan het Limburgs Universitair Centrum. Na enkele jaren in het secundair onderwijs als leerkracht en ICT-coördinator, werkt ze nu al meer dan 20 jaar in de lerarenopleiding van de UCLL als lector informatica. Ter ondersteuning van de onderwijspraktijk is ze verbonden als onderzoeker aan de Techniek-en wetenschapsacademie van de UCLL.
Katja Claes
katja.claes [at] ucll.be
Microdegree Onderwijstechnoloog Katja studeerde aan het Limburgs Universitair Centrum waar ze een master behaalde en haar pedagogisch diploma. Na haar studies werkte ze als leerkracht in het secundair onderwijs daarna begon ze als ICT-coördinator in de lerarenopleiding lager- en kleuteronderwijs van de UCLL. Nu is ze al meer dan 20 jaar lector informatica in de lerarenopleiding secundair onderwijs. Ter ondersteuning van de lespraktijk voert ze ook onderzoek naar verschillende ICT-gerelateerde thema's.
Kristiaan Mannaert
kristiaan.mannaert [at] ucll.be
Microdegree ICT-CoördinatorKristiaan is leraar wiskunde, fysica en informatica. Na enkele jaren als leraar en ICT-coördinator in het secundair onderwijs ging hij aan de slag als praktijklector informatica aan de UCLL. Kristiaan begeleidt ook studenten aan de educatieve master wetenschappen en technologie aan KU Leuven. Hij heeft een voorliefde voor netwerken en cybersecurity.