Overslaan en naar de inhoud gaan

UCLL Academy: marketing en innovatie

U bent hier

Sessie 2: Internationalisatie en marketing

lezing door Dr. M. De Mooij en Klaas Vansteenhuyse

Dinsdag 8 maart 2016, 19 uur - 22 uur

UC Leuven-Limburg is de grootste aanbieder van professioneel gerichte bacheloropleidingen en diverse trainingen in het oostelijke deel van Vlaanderen. De hogeschool wil een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van deze regio. Een internationale focus lijkt daarbij niet voor de hand liggend. UC Leuven-Limburg bouwt echter sinds enkele jaren haar internationaal aanbod systematisch uit. De doelstellingen die ze daarbij nastreeft en de diverse doelgroep brengt uitdagingen met zich mee voor de marketing. Klaas Vansteenhuyse leidt het International Office van UC Leuven-Limburg. Hij was internationaal actief als onderzoeker en begeleidt in 2015-2016 de opstart van de Engelstalige opleiding Banaba Internationale Samenwerking (ICoNS). Hij zal zijn visie delen over de diverse uitdagingen waarmee de hogeschool te maken heeft op vlak van Internationalisering.

Marieke de Mooij, PhD (Nederland), Doctor in de communicatie, professor op rust die actief was als hoogleraar internationale reclame aan de Universiteit van Navarra (Spanje), consultant in cross-culturele communicatie, en gasthoogleraar aan verschillende universiteiten over de hele wereld. Ze is auteur van diverse publicaties over de invloed van cultuur op marketing en reclame en communicatie. Haar boek Global Marketing and advertising, understanding Cultural Paradoxes (vierde editie, 2013), Sage Publications (VS en VK) wordt gebruikt door specialisten en universiteiten wereldwijd. Haar research en consultancy focust zich op de invloed van cultuur op communicatie, consumentengedrag en reclame. Consumenten zijn wereldwijd immers niet hetzelfde, en verschillen in consumentengedrag vergroten wereldwijd bij grotere welstand. Met die grotere welstand worden culturele verschillen meer zichtbaar, en wordt er dus best ook rekening mee gehouden bij het promoten van zijn product/zijn bedrijf.