Carrièreswitch - Els, van verpleegkundige naar leraar | UCLL

Els Neegers is 55 jaar en heeft bijna haar hele beroepscarrière gewerkt in de ouderenzorg als thuisverpleegkundige en als hoofdverpleegkundige in een woonzorgcentrum. Nadat een van haar knieën door een ongeval verbrijzeld werd, kon ze niet meer werken als verpleegkundige. 

“Dat was heel moeilijk want ik werd gek thuis, zonder doel. Ik draaide rond de tafel, in rondjes, als een gekooid dier - omdat ik echt sociale contacten nodig heb.”

Els is op zoek gegaan naar oplossingen en toekomstmogelijkheden. Ze ging in gesprek met artsen, VDAB, loopbaanbegeleiders... Via hen besloot ze opnieuw een opleiding te volgen, aan Hogeschool UCLL. Els startte een educatief graduaat van 1,5 jaar om les te kunnen geven in het secundair onderwijs.

Ik wil mijn kennis en al de dingen die ik geleerd heb doorheen mijn loopbaan als verpleegkundige doorgeven aan jongeren en volwassenen.

Dankzij de opleiding kan Els haar jarenlange praktijkervaring en theoretische kennis doorgeven aan jongeren in verzorgende richtingen van het BSO en in HBO5, maar ook in deeltijds onderwijs of volwassenenonderwijs.  

Vakkennis en vakvaardigheden had Els uiteraard al. Daarom lag de nadruk in haar opleiding helemaal op leren lesgeven in de praktijk via werkplekleren of duaal leren. Deze vorm van les volgen is veel praktijkgerichter, korter en compacter dan een traditionele opleiding.

“’t Is niet meer als vroeger op de banken zitten: “Ja, meneer. Nee meneer”.  We krijgen les van lectoren die we gewoon bij de voornaam noemen. Het praktijkgerichte van de opleiding is een pluspunt, zeker op mijn leeftijd. En de begeleiding die je krijgt, dàt is de grootste troef van de opleiding aan UCLL. Je staat er nooit alleen voor.”

Bij een terugblik vindt Els "deze opleiding een echte aanrader als je een nieuwe start wil nemen".

Ben je ook verpleegkundige met ervaring, schrijnwerker, autotechnieker, elektricien of specialist in een ander praktijk- of technisch vak?  Wil jij ook je  vakkennis doorgeven aan jongeren in het secundair onderwijs?