Lezingen en workshops | UCLL

Kleuterklas met een hoek af

Richt je klas in tot een krachtige leeromgeving

Lezing: Maai Huyse 

Woensdag 24 september 2025 | 16u-17u30

Kleuters hebben nood aan een omgeving die hen inspireert en hen de wereld laat ontdekken, te beginnen in de kleuterschool. Dit kan door de hoeken in de klas flexibel in te richten, door de ruimte open te stellen voor initiatieven van kleuters, of door letterlijk uit de muren van het klaslokaal te breken. Het boek ‘Kleuterklas met een hoek af’ biedt leraren en opvoeders praktische tips en creatieve ideeën om een stimulerende leeromgeving te creëren. Tal van onderwijs- en designexperten bundelen in dit boek hun vakkennis tot enkele handige inzichten. Door de theorie rond klasinrichting te combineren met ervaringen uit de praktijk, bevat dit boek verschillende hefbomen waar je meteen mee aan de slag kan. 

Maai Huyse is lector in de lerarenopleiding kleuteronderwijs van de UC Leuven-Limburg, campus Diest. Zij werkte mee aan het boek en zal in de lezing ingaan op deze 5 hefbomen.

Schrijf je gratis in

 

Omgaan met rouw in de klas

Lezing: Lies Scaut

Rouw in de klas
Dinsdag 21 oktober 2025 | 19u-21u30

Als leerkracht is rouw en verlies niet weg te denken uit je klas. Maar hoe ga je hier als leerkracht mee om en wat kan je beteken voor je leerlingen? Tijdens deze avondlezing wordt er stilgestaan bij hoe kinderen rouwen en hoe je in de klas kan bijstaan in hun verlieservaring. Een avond vol praktische tips, herkenning en ruimte voor vragen.

Lies Scaut is psychotherapeut en rouwexperte, gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen, jongeren en volwassenen bij verlieservaringen. Ze is verbonden aan De Weg Wijzer, een expertisecentrum voor trauma- en rouwbegeleiding en auteur. Daarnaast coördineert ze het postgraduaat Rouw- en verliescounselor aan Hogeschool PXL.

rEGISTREER NU

 

De SEDIN-methodologie: meer inclusieve lessen

Workshop: Silvia Viaene

Woensdag 5 november 2025 | 14u-17u

De SEDIN-methodologie vertrekt vanuit Montessori-principes zoals keuzevrijheid, autonomie en hands-on leren, aangevuld met creatieve theatermethodes. Zo stimuleert ze diep leren en bevordert ze sociale integratie in multiculturele scholen.

Door drama en actieve werkvormen ervaren leerlingen de leerstof intenser, verkennen ze concepten op een creatieve manier en werken ze beter samen. Deze training laat je kennismaken met technieken om inclusieve en creatieve leeractiviteiten te ontwerpen. Na afloop weet je hoe je Montessori-principes en actief leren kan inzetten om je onderwijspraktijk te verrijken.

Wees erbij

 

De taal van moeilijk gedrag

Lezing: Katelijne Van Lommel

Dinsdag 3 maart 2026 | 19u-21u30

Kinderen en jongeren die moeilijk gedrag stellen communiceren met ons. Ze doen dit weliswaar op een lastige, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met ons. We duiken dus graag samen in de Taal van Moeilijk Gedrag zodat we verborgen hulpvragen leren begrijpen. Want alzo hebben we toegang tot oplossingen. 

Tijdens deze avond is er ruimte voor eigen vragen, casussen en wordt er gewerkt met voorbeelden uit de dagelijkse klaspraktijk. We vertrekken steeds vanuit zorgzaamheid naar kinderen én (toekomstige) leerkrachten. En te midden van zoveel verschillende kaders over gedrag is ons kompas telkens opnieuw: terugvinden wat 'pedalogisch' is. 

Katelijne Van Lommel is kinder- en jeugdpsychologe. Door haar verankering in de kinderpsychiatrie, het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs kon ze zich uitgebreid specialiseren in de materie van moeilijk gedrag. Dit weerspiegelt zich concreet in pedagogische opleiding van het werkveld.

Reserveer je plek

 

 

Inclusie in het basisonderwijs

Lezing: Sofie Van Eynde en Izabel Janssens

Woensdag 6 mei 2026 | 14u-16u

De evolutie naar inclusief onderwijs brengt scholen nieuwe uitdagingen. In het zoeken naar antwoorden op dit complexe en multi-dimensionele vraagstuk van inclusie wordt duidelijk dat de aanpak die wij vandaag kennen in de Vlaamse onderwijspraktijk “meer van hetzelfde” en “alleen” niet meer werkt. Het bouwen aan een inclusieve school vraagt dan ook om interprofessioneel samenwerken of vanuit diverse professionele disciplines: professionele, wetenschappelijke en ervaringskennis samenbrengen om tot antwoorden te komen.

Izabel Janssens is docent in de Banaba Buitengewoon Onderwijs binnen de lerarenopleiding aan Hogeschool UCLL. Sofie Van Eynde is opleidingsverantwoordelijke van de Banaba’s, postgraduaten en flexibel traject lager onderwijs in de lerarenopleiding UCLL. Beiden zijn ook werkzaam als onderzoeker binnen het expertisecentrum Inclusive Society, waar zij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek doet inzake inclusief onderwijs, werken in ondersteuningsteams en interprofessioneel samenwerken en opleiden. 

Bevestig je aanwezigheid

 

Registreer hier

Kies de workshops waaraan je wil deelnemen.
LEZING Kleuters hebben nood aan een omgeving die hen inspireert en hen de wereld laat ontdekken. Je krijgt praktische tips en creatieve ideeën om een stimulerende leeromgeving te creëren. Theorie en praktijk komen samen in vijf hefbomen waarmee je meteen aan de slag kan. [VOLZET] Contacteer ler.diest@ucll.be voor een plekje op de wachtlijst
LEZING Als leerkracht is rouw en verlies niet weg te denken uit je klas. Maar hoe ga je hier als leerkracht mee om en wat kan je beteken voor je leerlingen? Tijdens deze avondlezing wordt stilgestaan bij hoe kinderen rouwen en hoe je in de klas kan bijstaan in hun verlieservaring. [VOLZET] Contacteer ler.diest@ucll.be voor een plekje op de wachtlijst
WORKSHOP SEDIN combineert Montessori-principes met creatief leren. Je maakt kennis met werkvormen die jou helpen om inclusief en creatief leren beter te begeleiden. SEDIN steunt op ‘leren door te doen’ en op sterk uitgewerkt materiaal waar leerlingen zelfstandig mee gaan werken. [VOLZET] Contacteer ler.diest@ucll.be voor een plekje op de wachtlijst
LEZING We duiken samen in de taal van moeilijk gedrag zodat we verborgen hulpvragen leren begrijpen. Want zo hebben we toegang tot oplossingen. Tijdens deze avond is er ruimte voor eigen vragen, casussen en wordt er gewerkt met voorbeelden uit de dagelijkse klaspraktijk. [VOLZET] Contacteer ler.diest@ucll.be voor een plekje op de wachtlijst
LEZING In het zoeken naar antwoorden op het vraagstuk van inclusie wordt duidelijk dat de aanpak die wij vandaag kennen niet meer werkt. Bouwen aan een inclusieve school vraagt naar professionele, wetenschappelijke en ervaringskennis om tot antwoorden te komen.