Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerstvolgend infomoment Sociale readaptatiewetenschappen:

Huis vol gevoelens

DOEL

Het doel van het ‘Huis vol Gevoelens’ is om kinderen bij te brengen welke basisemoties er bestaan, hoe je hiermee kan omgaan en om aan te tonen dat het perfect normaal is om deze emoties te hebben. 

DOELGROEP

De leerlingen van de buitengewone basisschool de Sprankel te Mechelen en hun leerkrachten. 

MIDDEL

'Het huis visualiseert veel voor kinderen en met de verhaallijn als hulpmiddel wordt het een heus poppenspel dat zowel voor de kinderen als door de kinderen gespeeld kan worden. Het is belangrijk om te benadrukken dat emoties normaal – oke – goed zijn, en dat deze altijd en overal kunnen voorkomen.
Op de zolderkamer hebben wij één grote ton voorzien met enkele hulpmiddeltjes die aangegeven worden door de monstertjes om met emoties te leren omgaan. Indien dit mogelijk is voor de kinderen kunnen ze (samen in groep) kijken welke hulpmiddeltjes goed zijn en welke wat minder. Deze kunnen dan onderverdeeld worden in de twee tonnen ernaast (‘duim omhoog’ voor goed en ‘duim omlaag‘ voor minder goed).
De verhaallijn die wij meegeven bij het huis kan dienen als ondersteuning of rode draad. We vinden het echter heel belangrijk om te benadrukken dat er voor elke leerkracht nog vrijheid is om zijn eigen insteek te brengen in het geheel. '  
(uit de werkfiche: Thuis in emoties)

 

Dit project kwam tot stand dankzij de samenwerking van de buitengewone basisschool de Sprankel te Mechelen en de University College Leuven-Limburg, opleiding SRW, kinderen, jongeren en welzijn binnen het opleidingsonderdeel Creatieve Profesionaliteit met de studenten, Kimberley van den Broeck, Taike Hannes, Maaike Le Page en Sophie Torfs als lid van het projectgroepje.