Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerstvolgend infomoment Sociale readaptatiewetenschappen:

Studenten aan het woord

Tijdens de opleiding krijg je uitgebreid de kans om een authentieke begeleidersstijl te ontwikkelen. De zoektocht naar je krachten en valkuilen als jeugdprofessional verloopt met de nodige ondersteuning van docenten en medestudenten. Het voortdurend reflecteren over jezelf en je eigen kunnen is zeker niet altijd gemakkelijk, maar het helpt uiteindelijk wel om stevig in je schoenen naar het werkveld te stappen.

Joke Moelmans
Alumnus SRW
Werkt als begeleider in gemeenschapsinstelling De Grubbe

“De opleiding SRW betekent voor mij een grote verrijking. Ik heb mijzelf altijd als fantasieloos omschreven, maar dit traject bracht een ander zelfbeeld naar boven. Ik heb mezelf leren ontdekken en obstakels weten te overwinnen. Samen met een team lectoren die mij de nodige ondersteuning gaven, heb ik mij kunnen ontplooien en mijn eigen creatieve vaardigheden kunnen ontwikkelen. “Mijn gereedschapskist” was niet langer leeg, maar werd gevuld met creatieve tools. Deze kon ik meteen toepassen gedurende mijn stageperioden. De oplei-ding heeft mij het duwtje gegeven om kinderen en jongeren te begeleiden en om hun talenten, sterktes en vaardigheden te ontdekken en mee te ontwikkelen. Ik heb de uitspraak van Vincent Van Gogh altijd zeer toepasselijk gevonden. Als een stem van binnen zegt “Je kan niet schilderen”, schilder dan en de stem zal tot zwijgen gebracht worden."

Michaël Vanhamme
Student SRW Fase 2

“SRW is voor mij al een hele reis geweest en ik zit nu in de tweede fase. Ik ben er met schrik aan begonnen, want het was allemaal nieuw: nieuwe school, nieuwe docenten, nieuwe vakken en nieuwe mensen. Maar al snel had ik door dat deze richting echt iets voor mij was en dus maakte het pendelen vanuit Limburg me echt niets meer uit. Ik heb nu al zoveel geleerd; niet alleen over het vak, maar ook over mezelf. De stage was ingrijpend, maar het heeft er ook voor gezorgd dat ik meer open ben en steviger in mijn schoenen sta. SRW heeft me de ruimte gegeven om te kunnen ontplooien en enorm veel ervaring te krijgen in het vak. Ja, SRW is echt wel mijn ding”.

Lena Devroo
Student SRW Fase 2

“Wat mij bijblijft is vooral de houding die je ontwikkelt: hét verschil willen maken voor elke jongere, jongeren willen ondersteunen – om het even met welk probleem ze zitten. Ik heb een vrij open kijk ontwikkeld op jongeren, waardoor ik beter luister naar het verhaal van naar de jongere. Het willen ondersteunen en het verschil willen maken op om het even welke manier (zelfs al is het volledig out of the box) is voor de werkgever ook gewoon interessant. De opdrachten en projecten (werkveld-gerelateerd) stimuleren steeds om kritisch na te denken en te zoeken naar een zo goed mogelijke ondersteuning/oplossing op maat van de jongere. Die houding maakt ook gewoon dat ik nét dat tikkeltje meer ga doen of ga zoeken om de jongere vooruit te helpen en niet ‘omdat het protocol dat zegt’. Problematieken worden ook ‘genormaliseerd’ waardoor je naar de mens gaat kijken als ‘iemand met een verhaal’ en je je niet oordelend opstelt maar vooral wil helpen om mensen optimaal te laten groeien. De basis die me meegegeven is: vertrouwen, ontmoeten en pedagogisch leefklimaat. In mijn job zijn het bouwstenen waarmee we werken. “

Kim Van den Broeck
Alumnus SRW
Werkt als hoofdbegeleidster in MFC De Capelderij

“Als eerstejaarsstudente voelde ik me direct heel erg welkom, had onmiddellijk een goed gevoel bij deze school. Ook bij de lectoren voel je direct dat er weinig afstand is, iets vragen vormt absoluut geen probleem. Voor sommige vakken werken we in kleine klasgroepen wat een veilig en vertrouwd gevoel geeft. De school zelf speelt ook in op het welbevinden van de studenten door middel van individuele gesprekken”

Axelle Muyldermans
Student SRW Fase 1