Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Leonie Theys keert terug uit Finland. Welkom thuis!

woensdag 20 mei

Leonie studeert voor leraar lager onderwijs in Heverlee en keert 1 maand later dan gepland terug uit Finland. Ze vertrok op 24 januari en verbleef tijdens haar buitenlandse stage bij een gastgezin in Kempele, dichtbij de stad Oulu in het noordwesten van Finland. Ze was er helemaal klaar voor om op familiale wijze ondergedompeld te worden in de Finse cultuur en stage te lopen in het 6de leerjaar van de UNESCO-school Kirkonkylän yhtenäiskoulu. Dat is een school waar ze lager en secundair onderwijs samen inrichten, maar ook die school is 2 maanden dicht gebleven.

“Ik heb gelukkig wel nog een kijkje kunnen nemen in de verschillende klassen, enkele lessen gegeven en de leerlingen face-to-face kunnen ontmoeten.”

vastberaden om te blijven

Ze had helemaal niet verwacht dat haar stage zo anders zou uitdraaien. “Corona was voor mij een ver-van-mijn-bed-show, tot ik het nieuws uit België begon te volgen, de eerste besmettingen in Finland opdoken en ik telefoontjes kreeg van de Belgische ambassade. Na vele babbels besloot ik toch om in Finland te blijven. Ik voelde me er veilig en de gezondheidszorg is in Finland ook heel goed. Op dat moment waren er in de luchthavens trouwens massa’s mensen uit zoveel verschillende landen die allemaal zo snel mogelijk naar huis wilden, dat zag ik echt niet zitten!”

co-teacher via afstandsonderwijs

Leonie kon haar lerarenstage via afstandsonderwijs ook veilig verderzetten in Finland. “Ik deed aan co-teaching met mijn mentor. De leerlingen kregen lessen in het Fins en in het Engels. We stemden onderling goed af welke invulling we aan een bepaalde les zouden geven en werkten het dan verder uit. Leerkrachten kregen vanuit de overheid richtlijnen over preteaching, maar behielden ook de autonomie om dit naar eigen goeddunken in te vullen. En dat deden ze heel gestructureerd. Zo kregen de leerlingen via Wilma, het Finse Smartschool, dagelijks een mail met hun opdrachten per vak. Ik maakte o.a. een kunstles, een presentatie over België, lessen Frans, sollicitatiegesprekken met de leerlingen … Die jobinterviews waren echt heel geslaagd. Ik bereidde wat vragen voor, las meer over de job en het bedrijf waarvoor ze zich kandidaat stelden en kon dan de gesprekken plannen, voeren en feedback geven. De leerkrachten leerden trouwens ook met Microsoft Teams werken voor klasbesprekingen, instructievideo’s om nieuwe leerstof aan te reiken, feedbacksessies … een beetje zoals op UCLL dus.”

En ook in Finland was het niet evident om alle leerlingen via afstandsonderwijs te bereiken, merkt Leonie op. “Er werd veel rekening gehouden met de zorgleerlingen. Er zijn in Finland gezinnen met 10 kinderen en slechts 2 laptops in huis. Zij konden dus onmogelijk allemaal de hele dag les volgen en opdrachten uitwerken. De leerkrachten volgden de leerlingen echt goed op. Mijn mentor belde haar leerlingen soms allemaal één voor één op om te vragen hoe het met hen ging."

"Er gaat in Finland extra aandacht naar leerlingen die het thuis moeilijk hebben en weinig tot geen hulp of steun krijgen van hun ouders.”

tijd om te werken én te ontspannen

Wat opvalt is dat er naast schoolopdrachten ook andere opdrachten werden gegeven aan leerlingen. “Leerkrachten geven bv. opdrachten waarbij leerlingen in deze drukke en bizarre tijden bewust rust moesten opzoeken op een plaats waar niemand hen kon storen en waar ze konden luisteren naar de geluiden rondom hen.” De kinderen van het gastgezin waar Leonie verbleef, 2 meisjes van 8 en 6 jaar + 1 jongen van 4 jaar, kregen ook zulke opdrachten die zij dan moest filmen. “Omdat de mama van mijn gastgezin nog moest  gaan werken, waren de kinderen vaak van 8 tot 16 uur alleen bij mij. Ik organiseerde dan allerlei activiteiten zoals buiten spelen, knutselen, cake bakken, kleuren … en hielp de oudste ook met haar schoolopdrachten, lessen en huiswerk. Dat was niet altijd gemakkelijk. Zij kon niet goed stilzitten en dus moest ik origineel uit de hoek komen. Ik liet haar bv. maattafels springen i.p.v. op te schrijven.” Leonie heeft zich duidelijk niet dikwijls verveeld.

op zoek naar het geheim van het Finse onderwijs

Is het dan toch de buitenlandse ervaring geworden waarvan ze droomde? “Ik verwachtte vooral dat dit een uniek avontuur zou worden, iets wat ik nooit zou vergeten en wat me zou verrijken als leerkracht en als persoon. Dat is het zeker en vast geworden."

"Ik hoopte dat deze stage zou bijdragen aan mijn zelfstandigheid, zelfvertrouwen en mijn kijk op de wereld. Check!"

"Ik had voor Finland gekozen omdat ik erg geïnteresseerd ben in onderwijsvernieuwingen. Finland blijft hoog in de rankings staan van bv. de PISA-testen. Er zijn een heleboel artikels over de mogelijke succesfactoren. Ik las echter overal iets anders en wilde het liefst van al met mijn eigen ogen zien hoe het er hier aan toe ging in de klaspraktijk.”

Leonie verwachtte dat het onderwijs vernieuwender zou zijn in vergelijking met België. “Ik merkte echter op dat ze op een vrij traditionele manier lesgeven, maar dat de mentaliteit helemaal anders is. De leerkrachten vertrekken in Finland vanuit het principe ‘less is more’. De leerlingen leren de leerstof die ze moeten leren en de leerkrachten focussen daarnaast op de zelfstandigheid van de kinderen. Ze leren hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen en worden voorbereid op het leven.” Misschien is dat dan de sleutel tot succes?

“Deze buitenlandse ervaring heeft in ieder geval al mijn verwachtingen overtroffen. Ik heb hier veel meer kansen gekregen dan ik ooit had durven denken. De periode van onzekerheid en onduidelijkheid was uiteraard minder, maar de eerste maanden waren de 2 leerrijkste en misschien wel fijnste maanden uit mijn leven. Het was dubbel zo interessant omdat ik meewerkte als leerkracht en tegelijkertijd ook meedraaide in het gezin waarvan de oudste afstandsonderwijs volgde. Als jonge leerkracht is het toch soms moeilijk om die corona-impact juist in te schatten als je zelf nog geen kinderen hebt.” Tot slot, raadt ze alle studenten aan om op buitenlandse stage te gaan of een aantal studiepunten op te nemen in een ander land.

“Ik dacht in het begin echt dat dit niets voor mij was, maar corona of niet, ik zou dit niet gemist willen hebben! Dit blijft een onvergetelijke ervaring waaruit ik heel veel geleerd heb!”

Heb je ook goesting gekregen in een buitenlandse ervaring? Check de rubriek ‘international’ op het intranet.