AI bij Chemie en Biomedische Laboratoriumtechnologie | UCLL

De aanwezigheid van Artificiële Intelligentie (AI) in onze samenleving is onmiskenbaar en ook in het onderwijs heeft het zijn weg gevonden. Dit brengt heel wat uitdagingen met zich mee: hoe kunnen we opdrachten geven die AI-proof zijn? Hoe kunnen we de originaliteit van een gemaakte opdracht garanderen? Moeten we het gebruik van AI net stimuleren? 

Het zal u niet verbazen dat we ons, binnen de opleidingen Chemie en Biomedische Laboratoriumtechnologie aan de UCLL, die vragen ook stellen. We steken geregeld de koppen bij elkaar om antwoorden te proberen vinden, maar zijn ons ook zeer bewust van de valkuilen. 

Onze visie is echter duidelijk: verzet tegen AI is zinloos, het omarmen is noodzakelijk. We geven deze boodschap ook mee aan onze studenten. Het doordacht inzetten van AI-tools, en vooral het kritisch bestuderen van de output, is een troef en zelfs noodzakelijkheid voor elke toekomstige professional.               

Graag leggen we onze expertise eens naast die van jullie. Bedoeling is dat we met elkaar in gesprek gaan over deze uitdagingen en om wat dieper in te gaan op onze visie daaromtrent. Het is geenszins onze bedoeling om ‘de juiste manier’ te verkondigen. We weten zelfs niet of die bestaat… 

Zo’n sessie organiseren is een bijzondere uitdaging en willen daarom eerst eens polsen of er hier überhaupt interesse voor is. Is dit iets waar u graag naartoe zou willen komen? Laat het ons weten! Bij voldoende interesse voorzien we een cross-over netwerkmoment in het najaar van 2025. 

Wij hopen u talrijk te ontmoeten en samen verder te bouwen aan kwalitatief onderwijs. 

Laurens D'huys