Blikverruimer | UCLL

Onderwijs is voortdurend in beweging. Je wordt als leerkracht geconfronteerd met zowel de vrijheid en verantwoordelijkheid van leerlingen als de uitdagingen van de digitale wereld. Tijdens deze inspiratieavond brengen we je nieuwe inzichten en perspectieven vanuit het domein van sociaal werk, psychologie en pedagogie om te groeien als leerkracht.

Programma Blikverruimer

Dinsdag 29 april 2025

  • 16u30: Onthaal en welkom in Campus Corso 
    door Lalynn Wadera, schepen van onderwijs Leuven
  • 17u00: Lezingen
  • 18u30: Korte toelichting over de sociaal-agogische opleidingen van de Sociale School UCLL
  • 19u00: Receptie en netwerkmoment

Download de flyer
 

Lezingen: vrijheid, verantwoordelijkheid en digitale gevaren


Lezing Stijn Rottiers (UCLL, Sociale School)
De onvermijdelijke spagaat tussen onafhankelijkheid en afhankelijkheid

Nooit eerder in de menselijke geschiedenis hadden zoveel mensen de vrijheid om zelf keuzes te maken over uiteenlopende aspecten van hun leven: welke muziek ze beluisteren, welke kleding ze dragen, welke studie ze volgen. Dit individualisme heeft onmiskenbare voordelen en verdient het om gekoesterd te worden. Weinigen verlangen terug naar een samenleving waarin alle keuzes worden voorgekauwd en echte vrijheid ontbreekt. Individualisme bevrijdt ons van een knellend keurslijf.

Toch is datzelfde individualisme ook een illusie — een realiteit die we liever niet onder ogen zien. We blijven onvermijdelijk afhankelijk: van onszelf, van anderen en van de wereld om ons heen. Onze keuzes worden gevormd door krachten buiten onze controle, van maatschappelijke verwachtingen tot economische structuren en sociale relaties.

Dit spanningsveld creëert een voortdurende spagaat tussen individuele verantwoordelijkheid en collectieve verantwoordelijkheid. Iedereen balanceert tussen deze twee uitersten, maar voor leerkrachten is deze evenwichtsoefening een fundamenteel onderdeel van hun beroep.

Lezing Lize Verbeke & Sophie Wouters (UCLL, Sociale School & Expertisecentrum Resilient People)
Er circuleren naaktfoto’s van een leerling uit jouw school.
Hoe reageer jij?

Wat als een leerling op jouw school slachtoffer wordt van Image-Based Sexual Abuse (IBSA)? Denk aan het zonder toestemming verspreiden van naaktbeelden, het ongevraagd ontvangen van seksueel expliciete beelden of deepnudes. In zulke situaties zoeken jongeren steun bij leeftijdsgenoten, ouders en leerkrachten. Jouw reactie als leerkracht kan een cruciale rol spelen in hoe zij met deze ingrijpende ervaring omgaan.

Tijdens deze lezing krijg je concrete handvatten om doeltreffend te reageren en jongeren (14-16 jaar) te ondersteunen bij online seksueel geweld.

Registreer hier