Creative media showcases | UCLL

Communicatie op maat van de klant

CMM studenten 2024

In het derde jaar vormen de Creative Media Managers een creative agency voor een échte klant

Vlak voor onze laatstejaars het werkveld ingaan met een zelfgekozen stage, hebben ze nog één booster practice. Ze kiezen zelf een klant en bedenken hoe ze het verhaal van die klant op een creatieve manier kunnen vertellen: door een nieuw logo of huisstijl, een sfeervideo, een podcast of social media campagne. En dat alles onder begeleiding van 5 ervaren coaches.

Hetgeen ik vooral fijn vond aan de booster practice is dat we voor een zelf gekozen klant mochten werken en daardoor een sterk project konden kiezen waar we 100% achter stonden.

Student Jasper Buysse

Zelf een klant zoeken

CMM'ers in actie

Van Velo vzw tot de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk, van een goederentransporteur tot een traiteur-speciaalzaak, de studenten mogen zelf kiezen voor wie ze aan de slag gaan. Dat motiveert natuurlijk!

Na een eerste pitch krijgen de studenten groen licht van de coaches: ze mogen hun ideeën gaan uitwerken voor de klant. Sommige groepen krijgen carte blanche van het bedrijf waarvoor ze werken, anderen moeten hun ideeën nog verkocht zien te krijgen. Net zoals bij een echt communicatiebureau.

Puzzelstukjes vallen samen

UCLL CMM Boosterweeks

In december is het dan zover: de studenten presenteren hun eindresultaten voor de jury. Niet alleen de presentaties zijn erg divers, iedere student leert nieuwe dingen bij. 

Het publiek mag uiteindelijk beslissen welk project de winnaar wordt van de Creative Media Showcases! Dat levert niet alleen trotse studenten op, maar ook trotse coaches.

Hier vind je de website, huisstijl en video die de studenten ontwikkelden voor S and More en de video van Vélo.

Als ik terugkijk op dit project, heb ik het gevoel dat deze studenten het niet minder professioneel aanpakten dan het professionele creative agency waar we mee samenwerkten voor onze rebranding.

Velo vzw

Ik was erg verrast door onze studenten. Eén groep tekende zelf de hele winkel na voor de huisstijl, een andere groep stempelde de duimafdruk van hun klant op de visitekaartjes. Sommige groepen presenteerden dus niet alleen slimme formats en huisstijlen, maar zelfs maar ook met content die emotioneel wist te raken. Deze makers zijn klaar voor hun stages!

Eline Vandenbroucke, lector Audio