Global perspectives on Sexual and Reproductive Health | UCLL

10 enthousiaste studenten vroedkunde en verpleegkunde vertrokken voor 2 weken naar Rwanda.

In de afgelopen maanden werd er achter de schermen hard gewerkt om het project m.b.t. ‘sexting’ en ‘sexual reproductive health’ (SRH) vorm te geven.  Er werden verschillende educatieve spelen en een workshop ontwikkeld. 

Deze worden  op een interactieve manier verder uitgetest en ontwikkeld. De eindproducten zullen dan gebruikt worden door HDI Rwanda en Rusumo High school in Kirehe, dit om jongeren binnen verschillende community’s in Rwanda kennis bij te brengen en meer bewustwording te creëren over sexting en SRH.

Studenten vroedkunde Global perspectives on SRH

Seksualiteit is een zeer breed begrip dat vandaag de dag nog vanuit een eng perspectief
bekeken wordt. Thema’s als anticonceptie, sexting, menstruele cyclus, relaties, penetratie,
grenzen stellen,...worden tegenwoordig nog vaak onder de aandacht gebracht bij jongeren in
de vorm van seksuele voorlichting op scholen of via multimedia. Dit kan alleen maar
toegejuicht worden. Echter lijken deze initiatieven vaak niet voldoende of veelal vanuit
éénrichtingsverkeer gegeven of vanuit 1 bepaalde theorie (van begeleider naar jongeren)
waarbij er weinig ruimte is voor inclusiviteit en diversiteit.

Voor dit project werken we samen met HDI-Rwanda ( www.hdirwanda.org ) een lokale ngo uit
Rwanda die streeft naar het verbeteren en toegankelijker maken van gezondheidszorg en dit
voor alle Rwandezen. Seksuele gezondheidszorg en voorlichting is één van hun speerpunten.
Echter zijn ze op zoek hoe ze dichter bij de jong volwassenen kunnen staan hiervoor. Hiervoor
werken ze samen met peers. Deze peers zijn zelf jong volwassenen die via HDI-Rwanda
opgeleid worden opdat ze zelf de correcte informatie bezitten omtrent seksuele
gezondheidszorg en voorlichting om nadien deze peers in te zetten binnen verschillende
groepen van jong volwassenen.

In plaats van te vertrekken vanuit het doel kennis bij te brengen, wordt er vooral ingezet op
het creëren van een veilige ruimte en sfeer. Enkel wanneer elke deelnemer deze veiligheid kan
ervaren, wordt het thema i.v.m. seksualiteit (telkens werken we rond een nieuw thema dat
binnen het kader van ’seksualiteit’ ligt) afgetast. Elke deelnemer met zijn eigen ’rugzak’, met
wel steeds bepaalde richtlijnen die erg breed geïnterpreteerd kunnen worden, zodat er samen
’gebouwd’ wordt aan ruime richtlijnen die vanuit alle partijen gebruikt kunnen worden en toch
als een ’veilig’ kader meegenomen kunnen worden door de trainers. Deelnemers (jongeren
tussen 18 en 25 jaar) worden opgeleid als peers van deze thema’s. Zowel UCLL studenten als
jongeren vanuit HDI werken samen om tot deze richtlijnen te komen. Deze richtlijnen, telkens
voor een ander thema i.v.m. seksualiteit, kunnen dan meegenomen worden naar ieders
’domein’.

Het is belangrijk dat dit door iedere deelnemer ’gedragen’ kan worden, zodat ze dit als peers
ook op een zelfzekere manier kunnen overbrengen naar jongeren.

Het project wordt gesteund door de Moving Minds Foundation

Met de middelen vanuit Moving Minds Foundation kunnen we materialen ontwikkelen en
aankopen om deze trainingen op een professionele en veilige manier te laten verlopen alsook
de trainers deze tools mee te geven om de ontwikkelde richtlijnen rond de specifieke thema’s
op een visuele manier te kunnen verspreiden onder de jongeren.