Kennisnetwerk Lerende Leraren | UCLL
Het werken aan een school voor iedereen is voor allen dé uitdaging de komende jaren !

Lerende leraren en onderwijsbegeleiders

Dat de kwaliteit van de leraar essentieel is voor de kwaliteit van het onderwijs is geen nieuws meer.  Duurzame professionalisering is van het grootste belang om de onderwijskwaliteit te waarborgen én het beroep aantrekkelijk te houden.

Wat betekent dit concreet voor leraren, onderwijsbegeleiders, scholen ... ?  Moeten we anders kijken naar het ondersteunen van kinderen en jongeren met specifieke onderwijsbehoeften ?  Moeten we anders kijken naar de competenties van leraren en andere onderwijsbegeleiders ?  Wat hebben we nodig om te kunnen blijven inzetten op een veilige leer- en leefomgeving ?

Lerarenopleiding UC Limburg - Banaba Buitengewoon Onderwijs engageert zich om samen met scholen partnerschappen uit te bouwen om kennis en expertise te onderzoeken, op te bouwen en te delen.

Kennisnetwerk Lerende Leraren ?

Het kennisnetwerk biedt onderwijsprofessionals in alle fasen in hun loopbaan, mogelijkheden voor ontwikkeling door kennis te delen met collega's buiten hun primaire werkcontext.

Een kennisnetwerk is een manier om professionals aan elkaar te verbinden, zodat zij inzichten opdoen die bijdragen aan een innovatieve onderwijspraktijk.  Zij functioneren op deze manier als connective teachers (Van den Berg, 202)

Als we even mogen dromen ... dan dromen we van ...

Voor wie ?
  • Onderwijsprofessionals uit alle onderwijsniveaus die contact zoeken met collega's buiten hun directe werkkring.  Meer specifiek willen we een netwerk vormen van professionals die gelijksoortige taken hebben.  Meestal hebben ze in hun eigen werkkring geen collega's met dezelfde taak, waardoor ze een 'klankbord' missen.  We denken dan bijvoorbeeld aan het 'middenkader' van scholen: TAC'ers, pedagogen, psychologen, beleidsondersteuners, schoolleiders, leerlingbegeleiders ...
Motivatie en ambitie ?
  • Verbondenheid ervaren tussen huidige twee werelden: de scholen en de opleiding.
  • De kloof tussen theorie en praktijk verkleinen.
  • Zich medeverantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling van professionals in het onderwijs.
Hoe ?
  • Samenwerken aan een gedeeld onderwijsthema of onderwijsdoel (b.v. coachen van leraren, IAC en HPL, sociaal emotionele ontwikkeling, schoolvisie concretiseren, agressiebeleid, ouderbetrokkenheid ...).
  • Je expertise toegankelijk maken voor de anderen. M.a.w. we delen onze kennis waardoor we onze eigen en elkaars praktijk versterken.
  • Inclusief resultaatgerichtheid: ontwikkelen van krachtige onderwijspraktijkvoorbeelden (tools, teksten ...) die in de eigen onderwijscontext ingezet kunnen worden.
Tijdpad ?

Dit schooljaar willen we 2 momenten inplannen om:

  • kennis te maken met elkaar;
  • de noden, thema's te verkennen;
  • een manier van samenwerken te onderzoeken;
  • vooruit te blikken naar volgend schooljaar.

Praktisch

Locatie
Openvouwen
Data & uren
Openvouwen
Meer weten ?
Openvouwen

Inschrijven

Onderwijsniveau
Ik wil graag op volgende datum/data deelnemen aan het kennisnetwerk (meerdere antwoorden mogelijk):