Cubetto | UCLL

Cubetto is een robot die kinderen op een interactieve manier laat kennismaken met programmeren door middel van een houten bord en blokjes. Cubetto is geschikt voor jonge kinderen en biedt een intuïtieve en leuke manier om te leren over programmeren.

Geschikt voor
Kennismaking met de basisprincipes van programmeren
Kan ook buiten gebruikt worden
Stimuleren van hands-on leren
Eerste stappen in computationeel denken
Niet geschikt voor
Geavanceerde programmeermogelijkheden
Volledig virtueel programmeren

Hoe gebruiksklaar maken?

Volg onderstaande stappen om het apparaat te gebruiken:

  1. Open de verpakking van de Cubetto en haal alle onderdelen eruit, waaronder de houten Cubetto-robot, programmeerblokken en het speelbord.
  2. Plaats de Cubetto op het speelbord en zorg ervoor dat alle blokken correct zijn aangesloten.
  3. Gebruik de programmeerblokken om de gewenste bewegingen voor de Cubetto te bepalen. Plaats de blokken in de juiste volgorde om de route te programmeren.
  4. Zorg ervoor dat het speelbord en de Cubetto vrij zijn van obstakels en start de Cubetto door op de startknop te drukken.
  5. Observeer hoe de Cubetto de geprogrammeerde route volgt en het speelbord verkent. Experimenteer met verschillende combinaties van programmeerblokken om nieuwe paden en uitdagingen te creëren.

Enkele tips

  • Met Cubetto kunnen kinderen logische instructies geven en de robot door verschillende activiteiten en avonturen laten navigeren. Combineer verschillende leerlijnen door avontuurlijke verhalen te (laten) bedenken dankzij de Cubetto wereldkaart (speelmat).