Ozobot | UCLL

Ozobot is een kleine robot die kinderen de basisprincipes van coderen leert met behulp van kleurcodes. Ozobot kan geprogrammeerd worden om lijnen en kleuren te volgen, waardoor kinderen leren over verschillende programmeerconcepten.

Geschikt voor
Introduceren van visuele programmeerconcepten
Bevorderen van creativiteit bij het coderen
Creëren van unieke paden en interactieve scenario's
Niet geschikt voor
Kinderen jonger dan 3 jaar
Navigeren door een fysieke ruimte
Programmeren van ingewikkelde reeksen van instructies.

Hoe gebruiksklaar maken?

Volg onderstaande stappen om het apparaat te gebruiken:

  1. Haal de Ozobot voorzichtig uit de verpakking en verwijder eventuele beschermende materialen.
  2. Zorg ervoor dat de Ozobot is opgeladen en zet het apparaat aan.
  3. Download de bijbehorende Ozobot-app op een tablet of smartphone.
  4. Verbind de Ozobot met de app via Bluetooth en volg de instructies om de Ozobot te koppelen.
  5. Begin met het verkennen van de programmeermogelijkheden in de app en experimenteer met het tekenen van kleurcodes om de Ozobot verschillende taken en acties te laten uitvoeren.

Enkele tips

  • Let op: Door de grootte van Ozobot is er kans op stikgevaar. Indien Ozobot wordt gebruikt door kinderen onder de 8 jaar, moet er altijd direct en actief toezicht worden gehouden door een volwassene.
  • Je kunt veel codes ook andersom gebruiken. Teken bijvoorbeeld eens de code voor de “Tornado” (rood, groen, rood, groen). Als je nu de Ozobot aan de andere kant van de code zet leest hij in plaats van rood, groen, rood, groen een andere code, namelijk: groen, rood, groen, rood. Dit is de code voor “Ronddraaien”. Zo kun je één code op twee manieren gebruiken!