Kruimelpad
Muzikale verhalen als sleutel tot vertrouwen
Een creatief zorgproject van oud-studente orthopedagogie Kim Van Vlaenderen
Stel je voor: je bent zes jaar en moet een medische procedure ondergaan. De koude ziekenhuisgeur, piepende toestellen en witte jassen maken je bang. Je voelt je klein in een wereld die groot en overweldigend is...
Maar dan gebeurt er iets onverwachts: iemand vraagt je in welk avontuur jij wil stappen. Word je een fee? Een superheld? Of vlieg je mee de ruimte in met een astronaut? Plots wordt de ziekenhuiservaring geen angstige gebeurtenis meer, maar een verhaal waarin jij de hoofdrol speelt.
Die magische omkering is precies waar het project van Kim Van Vlaenderen, oud-studente Orthopedagogie, om draait. Kinderen worden opnieuw even kind. Geen patiënt die moet ondergaan, maar een hoofdrolspeler in hun eigen avontuur.
Kim ontwikkelde voor haar bachelorproef een bijzondere methodiek waarin muziek, spel en verbeelding centraal staan voor kinderen die een medische procedure moeten ondergaan. Met haar zelfgeschreven muzikale verhalen en zorgvuldig gekozen instrumenten biedt ze kinderen niet alleen afleiding, maar vooral iets wat onbetaalbaar is in een ziekenhuiscontext: rust, vertrouwen en een gevoel van controle.
Ze werkte hiervoor samen met de kinderafdeling van het Noorderhart Mariaziekenhuis in Pelt, waar haar praktijkgericht onderzoek perfect aansloot bij de PROSA-aanpak: een manier van werken die focust op comfort, veiligheid, verbinding en het verminderen van angst.
Hoe werkt het?
Muzikale verhalen zijn korte, interactieve vertellingen waarin kinderen mee het verloop bepalen.
Ze kiezen instrumenten zoals een xylofoon, triangel of belletjes. Elke klank bepaalt hoe het verhaal verdergaat.
Die keuzevrijheid is geen detail: het geeft kinderen controle op een moment dat ze die meestal helemaal kwijt zijn.
De verhalen zijn afgestemd op de leeftijd:
- 4–6 jaar: eenvoudige, fantasierijke thema’s zoals dieren, prinsessen of dino’s.
- 6–8 jaar: meer avontuurlijke of wetenschappelijke thema’s zoals ruimteverhalen of ontdekkingsreizen.
De methodiek sluit naadloos aan bij wat kinderen in die leeftijdsfase nodig hebben: houvast, verbeelding, autonomie en een zachte afleiding van stress en pijn.
Deze aanpak blijkt bovendien waardevol voor het hele zorgteam: kinderen ontspannen sneller, ouders voelen zich gesteund en zorgverleners ervaren meer rust tijdens procedures.
Kim Van Vlaenderen
Tweemaal bekroond
Het project van Kim laat niemand onberoerd: ze won in oktober de eerste award Persoonsgericht Porselein. Deze prijs bekroont studenten die met hun bachelorproef of project op een bijzondere manier bijdragen aan persoonsgericht werken met aandacht, betrokkenheid en ethisch bewustzijn.
En in december won ze ook de eerste CM-Award voor beste eindwerk. Met haar bekroonde eindwerk laat Kim zien hoe goed creativiteit en orthopedagogie elkaar kunnen versterken. De CM-jury prees haar project om zijn directe meerwaarde, discipline-overschrijdend karakter en de ontroerende manier waarop het bijdraagt aan warme en toegankelijke zorg.
Deze erkenningen onderstrepen de grote maatschappelijke waarde van haar project én de kracht van persoonsgericht werken in de zorg. Proficiat, Kim!