Hogeschool UCLL brengt onderwijsveld samen rond mentaal welzijn | UCLL

De cijfers liegen er niet om: zowel leerlingen en leerkrachten als begeleiders en directies hebben het moeilijker dan ooit. Om concrete oplossingen aan te reiken voor meer geluk en minder stress in de klas, organiseerde Hogeschool UCLL – op Valentijnsdag – de interactieve studiedag Cross-over! Zo’n 150 mensen uit het onderwijsveld trokken naar de campus in Diepenbeek voor meer veerkracht bij leerlingen en leerkrachten.

Hoe kunnen we mentaal welzijn in de klas boosten? Via verschillende inhoudelijke sessies kregen de aanwezigen van Cross-over! alvast concrete oplossingen aangereikt om de weerbaarheid bij jongeren te vergroten. Zo stelden UCLL-onderzoekers het lespakket ‘A Friend Like Me’ voor, dat de vertaalslag naar de lespraktijk maakt door drempels weg te nemen en te zorgen voor een veilig klimaat van verbinding.

Anne Groenen, verantwoordelijke van het expertisecentrum Resilient People aan UCLL: “Mentaal welzijn is een complexe materie, waarbij uiteraard verschillende factoren spelen. Er is geen kant-en-klare toverformule die scholen zomaar kunnen toepassen. Maar dat neemt niet weg dat je met heel wat concrete oplossingen wel gericht aan de slag kan. Het is een én-én-verhaal, waarbij het belangrijk is om rekening te houden met zowel de kant van de leerkracht als de kant van de leerlingen.”

Onderzoeker Marthe Vermeulen reikte tijdens Cross-over! tal van praktische tips aan: “Maak mentaal welzijn en veerkracht zichtbaar in de schoolcontext. Daarbij moet je niet alleen aandacht hebben voor het verbale luik, maar ook stilstaan bij het non-verbale. Denk aan lichaamsgericht werken zoals het aanleren van relaxatietechnieken of het implementeren van technologie zoals digital storytelling. Zo kan je bij jongeren makkelijker het geloof in eigen kunnen versterken.”

Ook interessant