Met de Employee Journey vieren we medewerkers 365 dagen per jaar. | UCLL

De derde donderdag van april vieren we de ‘Dag van de Medewerker’. Een dag waarop heel wat organisaties hun medewerkers in de bloemetjes zetten. Werknemers maken het verschil op alle niveaus binnen een organisatie; goede medewerkers vormen dan ook de hoeksteen van elke organisatie. Binnen de toekomstige nieuwe bachelor HRM aan de UCLL staat het samenspel tussen de medewerker en de organisatie centraal.  Van selectie & aanwerving over onboarding tot de ontwikkeling van medewerkers en het inzetten op hun talenten.  Het zijn enkele voorbeelden van topics waar we mee aan de slag gaan.  Het is zoeken en vinden van evenwichten tussen medewerker en organisatie steeds vanuit het hart en het verstand.  

We gingen op zoek naar inspiratie bij Hanne Cosemans’, HR Specialist bij imec.  Wat zijn volgens haar de ingrediënten van een HR-aanpak die inzet op de totale beleving voor de medewerker en die zorgt voor een  geslaagde Employee Journey.  Een dubbele win voor de medewerker en de organisatie blijkbaar.  Het is een kwestie van dagelijks en niet jaarlijks, ... een kwestie van een ‘way of HR’.

Interview met Hanne Cosemans

HR specialist imec

Hanne Cosemans

Hoe biedt HR de juist ondersteuning aan haar medewerkers?

"Het is een klassieker maar medewerkers blijven de belangrijkste speler binnen organisaties.  We willen als organisatie ervoor zorgen dat de medewerkers zich ten volle kunnen focussen op hun job: Do what you do best We zoeken naar manieren om de -vaak- administratieve ballast weg te nemen bij de werknemers en zijn er tijdens de moments of truth voor hen.  Bijvoorbeeld het ondersteunen bij vragen en administratie rond de geboorte van een kind, aanvraag van ouderschapsverlof, verlof wegens medische bijstand, ... We hebben daarom een aantal jaren geleden beslist om met het project ‘Employee Center’ te starten, een aanpak die de medewerker en zijn/haar employee journey centraal zet."

Wat is die Employee Journey?

"Als we in één zin moeten vertellen waarover het gaat?  Het begeleiden en ondersteunen van de medewerkers tijdens hun ‘reis’ door de organisatie vanuit het principe one size fits one in plaats van one size fits allMaatwerk leveren voor iedere medewerker, telkens opnieuw.  Het vergt een visie op HR waar de interne klant, de medewerker centraal staat."

Hoe pak je dit aan als HR professional?

"Dit vergt uiteraard HR professionals die klantgericht zijn, goed kunnen luisteren, empathisch handelen en geduldig zijn.  Via opleiding, training en herhalingssessies zorgen we ervoor dat de HR-medewerkers over de juiste skills beschikken, die nodig zijn om de medewerker centraal te stellen.  Op zoek gaan naar de vraag achter de vraag.  Openstaan voor feedback van je medewerkers. Hoe ver gaan we hierin?  Het vergt ook de gave om de nodige balans te vinden tussen medewerker en organisatie.  Informeren en duidelijke communiceren waarom we als organisatie bepaalde keuzes maken.  Een neen nu is niet voor de eeuwigheid.  Uit bevragingen en informele gesprekken blijkt dat de employee centered aanpak door de medewerkers wordt gewaardeerd."

Wat brengt de toekomst?

"Nadat de focus in de eerste fase lag op administratieve ondersteuning en het aan de slag gaan met feedback, zetten we nu ook in op vitaliteit en wellbeing.  Post-corona heeft ons dit opnieuw duidelijk gemaakt.  We zijn ook blij dat we als HR hierin het voorbeeld hebben gegeven binnen onze organisatie.  Ondertussen zetten andere ondersteunende diensten ook meer en meer de medewerker centraal en zetten ze zo ook in op de ‘interne’ klantgerichtheid.  Een mooi project waarin we als HR onze rol als evenwichtskunstenaar met glans vervullen.  From HR Service Delivery to an  Employee Centered approached."

Medewerker, merci voor je inzet en geniet van je dag!
Team Bachelor HRM

Ook interessant