Kruimelpad
Teamdag basisonderwijs 8 januari 2026
Op 8 januari 2026 verwelkomen we jullie, UCLL-lerarenopleiders basisonderwijs voor de tweede gezamenlijke teamdag 'Diversiteit in onderwijs', dit keer op onze Campus Diepenbeek. Plaats om elkaar te ontmoeten, geïnspireerd te raken en nieuwe inzichten mee te nemen naar de eigen opleiding. Het thema van de dag is diversiteit, in het basisonderwijs en in onze lerarenopleidingen.
Maak je keuze uit het aanbod van workshops of gesprekstafels hieronder en schrijf je in voor een sessie in de voormiddag.
Programma
9u30 tot 10u15: ontvangst, R-blok, Loft
10u15 tot 11u45: workshops of gesprekstafels
12u00 tot 13u15: lunch
13u15 - 14u45: keynote Lieve Verheyden: Diversiteit op school doorgelicht. Enkele ervaringen van een oud-collega (aula L104)
Meer dan ooit tevoren zijn klasgroepen divers samengesteld, zeker in de basisschool. Het referentiekader Onderwijskwaliteit (het OK!) formuleert dan ook de kwaliteitsverwachting ‘Het schoolteam en de lerenden gaan positief om met diversiteit’. Zonder volledigheid na te streven deel ik in deze lezing mijn persoonlijke ervaringen tijdens doorlichtingen met of en hoe scholen inzetten op die kwaliteitsverwachting. Het geheel vormt een uitnodiging aan lerarenopleiders om over de eigen praktijk met betrekking tot die kwaliteitsverwachting na te denken.
15u00: campusreceptie (Foyer)
Overzicht workshops en gesprekstafels
1. Reinhilde Pullinckx (R&E Inclusive society): ‘Waar kom je écht vandaan?’ – Micro-agressies in het hoger onderwijs
Hoe subtiel ook, micro-agressies hebben een grote impact op studenten en professionals in het hoger onderwijs. Ze ondermijnen het gevoel van veiligheid, motivatie en studiesucces, vaak zonder dat we het beseffen. Wil jij leren hoe je deze onbewuste uitsluitingsmechanismen herkent en doorbreekt? Tijdens deze interactieve workshop duiken we in:
• Wat zijn micro-agressies? Hoe herken je ze in de praktijk?
• Impact op studenten en professionals: Waarom is dit zo belangrijk?
• Concrete handvatten: Hoe reageer je op micro-agressies en werk je mee aan een inclusieve leeromgeving?
Gebaseerd op recente onderzoeksresultaten van het Expertisecentrum Inclusive Society (UCLL), krijg je inzichten én praktische tools om het verschil te maken.
2. Karolien Gielen (directie VBS Mickey Mouse-De Sleutel, Sledderlo): School maken in een diverse context
Als directeur van VBS Mickey Mouse-De Sleutel in Sledderlo (Genk) deelt Karolien Gielen graag verhalen en ervaringen uit die praktijk. Een erg diverse leerlingengroep vraagt een doordacht schoolbeleid: met diversiteit in vele vormen, met specifieke ondersteuningsnoden van leerlingen en van leraren, met visie en in concreetheid. Voor wie benieuwd is naar de Genkse context, maar ook voor wie benieuwd is naar de praktijk van basisonderwijs.
3. Cristina Dalli Cardillo (UCLL banaba’s en partner O&S): diversiteit in onze lerarenopleidingen, ook een kwestie van inclusieve leeromgevingen
Als lerarenopleiding dromen we van onderwijsprofessionals die het potentieel van elke leerling in ontwikkeling willen brengen. Ze ontwerpen krachtige leeromgevingen om tegemoet te komen aan de aanwezige diversiteit in hun klas.
Ook wij worden met dezelfde uitdaging geconfronteerd. We willen met ons aanbod en de bijhorende leeromgeving tegemoet komen aan een divers studentenpubliek. Toch blijkt dat geen evidente taak.
Met deze droom- en inspiratietafel willen we nadenken hoe wij als opleiders een leeromgeving kunnen creëren waarin elke student oprecht welkom is, waar barrières actief worden weggewerkt en waar optimale (leer)kansen worden geboden om talenten te ontwikkelen. We staan stil bij de drempels die we ervaren bij het ontwikkelen van een krachtige leeromgeving en delen good practices. Wees welkom!
4. Nadja Vandenbroeck (UCLL banaba’s): Iedereen Mee. Een rondetafel over Inclusief Leren
Sluit aan bij dit rondetafelgesprek over het ondersteunen van traag en moeilijk lerende studenten in de lerarenopleiding. Tijdens deze sessie delen we ervaringen, bespreken we uitdagingen en verkennen we samen praktische strategieën om een inclusieve leeromgeving te creëren. Jouw inzichten en ideeën zijn van grote waarde om samen tot inspirerende oplossingen te komen. Doe mee en denk mee – samen maken we het verschil!
5. Bahar Tasdemir (Diversiteitscoach BaKO en BaLO Heverlee) en Chris Mazarese (Opleidingsverantwoordelijke BaKO Heverlee) : Ongemakkelijkheid rond diversiteit als startpunt van professionalisering
Een meer diverse lerarenopleiding confronteert ook met nieuwe uitdagingen en vragen die ons ongemakkelijk maken. In deze workshop gaan we aan de slag met casussen uit de lerarenopleiding zelf, waarin diversiteit zelf centraal staat.
6. Lieven Verlinde (coördinator Het Lampeke): kinderen en jongeren in kwetsbaarheid
Als coördinator van buurtwerking Het Lampeke in Leuven heeft Lieven heel wat ervaringen met kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie. Hij deelt ze graag met de deelnemers en durft ook te confronteren. Dat levert waardevolle inzichten op voor het nodige bewustzijn over dit thema, ook voor lerarenopleiders.
Inschrijven
Schrijf je ten laatste op 5 januari in via onderstaand inschrijfformulier.