Project Katvis | UCLL

In het project Katvis, gaan drie docenten Orthopedagogie/onderzoekers expertisecentrum Resilient People op zoek naar het antwoord op de vraag: ‘Wat is het aandeel van kunst en cultuur in het hoger onderwijs? Samen zoeken zij naar een manier van lesgeven waarbij kunst, onderwijs en onderzoek elkaar ontmoeten. Kunst als zuurstof voor het onderwijs en onderwijs als sleutel voor maatschappelijke verandering. 

​Dit project is gestart met het maken van een theatervoorstelling ‘Katvis’ die gaat over het thema kwetsbaarheid in een digitaal tijdperk. Deze werd vier keer opgevoerd voor studenten van de UCLL Campus Welzijn Hasselt én voor externen.

Het onderzoeksproject heeft als doel studenten in brede zin vindingrijker en veerkrachtiger te maken d.m.v. het hanteren van kunst binnen hun curriculum. Daarnaast worden studenten en jongeren uit de doelgroep samengebracht om in co-creatie de methodiek ‘sociaal artistiek werk’ te exploreren en ontwikkelen en leren doelgroepjongeren aan de hand van deze methodiek hun netwerk te verruimen en hun verhaal op een andere manier te brengen.

Geïnspireerd door de voorstelling Katvis experimenteren momenteel 12 studenten van de PBA-orthopedagogie met een eigen thema en een andere manier van onderwijs krijgen
In een volgende fase wil het project deze manier van verbinding tussen kunst en onderwijs verder uittesten met het orthopedagogische werkveld en ook openstellen voor studenten uit andere studierichtingen binnen de hogeschool.

Global Citizenship & Development

In die zoektocht vond UCLL Campus Welzijn Hasselt in Cultureel Centrum Hasselt (CCHA) een ideale partner. Door een brug te bouwen tussen beide werkingen, zoekt het project nieuwe didactische werkvormen en manieren om met elkaar in verbinding te gaan.

Daarnaast worden de krachten gebundeld met hogeschool Vives, die net als onze hogeschool aandacht heeft voor creatieve expressie in hun curriculum en die de voorstelling ook voor hun studenten willen opvoeren. In het kader van hun S.P.A.C.E. afstudeerrichting wordt onderzocht op welke manier deze studenten mee ingeschakeld kunnen worden in de zoektocht naar de meerwaarde van kunst en cultuur in het hoger onderwijs.

​Het project wordt opgevolgd door een stuurgroep met onderzoekers van Resilient People, medewerkers van CCHA, een collega uit Vives en betrokkenen uit de PBA Orthopedagogie.

Welk verschil maakt uw steun?

Uw steun biedt het project de mogelijkheid om het onderzoekluik verder uit te bouwen door de theatervoorstelling uit te rollen tot 2025 en hieraan een theaterweek/onderzoeksweek te koppelen. Samen met studenten worden de resultaten van deze theaterweek op een creatieve manier bekend gemaakt om zo het orthopedagogische werkveld en andere studierichtingen binnen de hogescholen te inspireren voor deze innoverende manier van onderwijs. De projectgroep hoopt na 3 jaar in een nieuwe aanpak te implementeren in hogescholen en meer co creatie met het werkveld mogelijk te maken.

Steun dit project

Wil je dit project graag steunen? Dat kan door ‘Katvis’ te vermelden bij je overschrijving aan de Moving Minds Foundation.

Of wil je dit project steunen met andere dan geldelijke middelen? Meer dan een eenmalige gift? Neem dan contact op met de projectcoördinator binnen UCLL.

Contact

Inge Henrotay en Leen Vennekens​
projectcoördinators Katvis voor UCLL

inge.henrotay@ucll.be
leen.vennekens@ucll.be