Elke melding die via de digitale meldknop binnen komt, wordt ernstig genomen.
De vertrouwenspersoon die de melding zal opvolgen, neemt zo snel mogelijk en ten laatste binnen de drie werkdagen contact met de persoon die via de meldknop contact heeft genomen. Enkel tijdens de officiële vakanties wordt hierop uitzondering gemaakt.
Verkiest iemand de hulp van een vertrouwenspersoon die verder van de eigen opleiding staat, dan wordt de vertrouwenspersoon van de andere regio ingeschakeld. Desnoods wordt beroep gedaan op een externe dienst of persoon.
Eerste contactname
Na een melding neemt de vertrouwenspersoon contact met de betrokkene. Daarna volgt er een eerste gesprek via de telefoon, via een online meeting of live onder vier ogen. Dit gesprek zal plaatsvinden op een manier, een tijdstip en/of een locatie die discretie helpen waarborgen.
Eerste gesprek
Tijdens het eerste gesprek biedt de vertrouwenspersoon een luisterend oor aan. Zij of hij helpt de vraag of melding verhelderen en bekijkt wat wenselijk en mogelijk is. Alle mogelijke hulpscenario’s worden bekeken en met de aanmelder besproken. Dat laat de betrokkene toe om vervolgens een weloverwogen keuze te maken over hoe het verder moet. Zie hier enkele mogelijkheden:
- Je wil als slachtoffer of getuige enkel op verhaal komen en je hebt liever niet dat er volgstappen worden gezet.
- Je hebt weet van een probleemsituatie en wil die onder de aandacht brengen zonder dat je zelf in beeld komt. Je rekent er op dat de hogeschool vervolgstappen zal ondernemen.
- Je bent getuige van een probleemsituatie en vraagt je af wat je zelf kan doen.
- Je wenst als slachtoffer of omstaander een confronterend gesprek van de vertrouwenspersoon met diegene die naar jou toe ongewenst grensoverschrijdend gedrag heeft gesteld (= veroorzaker).
- Je bent als slachtoffer gewonnen voor een herstelgericht bemiddelingstraject tussen jou, als slachtoffer, en de veroorzaker.
- Je kiest er voor om een formele klacht neer te leggen binnen de UCLL.
- Je hebt liever niet dat je door medewerkers van de UCLL wordt geholpen en wenst gepaste externe hulp.
- Je wenst klacht neer te leggen bij de politie en vraagt je af wat daarvoor nodig is en hoe je dat moet doen.
- …