Kruimelpad
Leraar Lager Onderwijs
Tom Jaenen moves minds én benen
Een opleiding volgen aan UCLL Moves your Mind
Daarbij vertrekken we van your mind. Jouw eigenheid en persoonlijkheid staan centraal. Wat jou uniek maakt, is jouw sterkte en gaan we samen ontwikkelen. Want als je die sterkte kan bewaren, word je pas echt een unieke leerkracht.
Zoals Tom Jaenen, die met zijn muzikale mind jonge minds én hun benen in beweging zet.
Als je jezelf kan blijven, kan je jezelf beter ontplooien
Tom volgde de Lerarenopleiding Lager Onderwijs aan UCLL in Hasselt. Hij herinnert zich vooral het fijne, persoonlijke contact met de docenten.
“Het voelde aan als onze campus. Iedereen kende er iedereen en je sprak leerkrachten gewoon met hun voornaam aan. Geen ivoren torens of extreme hiërarchische verschillen. Daardoor kan je heel erg jezelf blijven en voel je jezelf comfortabel om vragen te stellen of in discussie te gaan." zegt Tom Jaenen.
“Iedereen staat klaar om je te helpen. Zelfs na je studies. Mijn leerkracht muziek heeft me achteraf geholpen om andere tekst op liedjes van Abba te zetten voor een schoolmusical. Hij heeft het zelf ingezongen en naar me gestuurd. Fantastisch toch?”
Tom beweegt Minds én benen.
Wie je bent, is de basis van hoe je voor de klas staat. We willen je persoonlijkheid bewaren. Als je jezelf kan blijven, zal je niet alleen je job liever doen maar ook beter. Je zal een heel unieke aanpak ontwikkelen. En zo maak je het verschil.
"Ik ben heel muzikaal en hou van zingen en dansen. Dat stuk van mijn persoonlijkheid gebruik ik ook in de klas. Door op stoelen te blijven zitten, komt er niemand in beweging. Letterlijk niet maar ook figuurlijk niet."
"Als je naar buiten gaat, spelletjes speelt, liedjes maakt, blijft leerstof pas echt hangen. Zo ronden we bij een werkwoord in de Franse les altijd af met een rapnummer. Mijn leerlingen zingen dan mee. Of gaan we naar buiten met een gigantische dobbelsteen en spelen een spel om de werkwoorden te vervoegen."
"Als je je lichaam activeert, activeer je ook je brein. Ik move dus hun hoofd en hun benen. En mijn mind blijft ook in beweging door steeds nieuwe dingen te bedenken. Zo gaan we samen vooruit.”
We zijn niet je leerkracht maar je coach.
Door anders voor de klas te staan, krijgen we je mind écht in beweging. Niet door je klakkeloos alles te laten studeren en herhalen maar door samen in dialoog te gaan en je zo zelf tot inzichten te laten komen.
“Het eerste jaar was ik gebuisd op religie en levensbeschouwing. Toen heb ik me in de vakantie daar zelf in verdiept en erna een heel fijn examen afgelegd. Een diepgaande babbel over levensbeschouwelijke zaken. Dat heeft me doen inzien dat je het wel zelf moet doen. De leerkrachten zijn je coach, jij pakt het vast en dan zijn ze er voor je. Dus eigenlijk kan je zeggen dat ik blij ben dat ik toen gebuisd ben. Dat heeft me veel meer opgebracht dan er meteen door te zijn want zo sta ik nu ook zelf voor de klas. Ik ben er altijd voor vragen maar ik moedig mijn leerlingen aan eerst zelf op zoek te gaan naar antwoorden. Wie zelfstandig is, zal meer groeien. Die les heb ik geleerd bij UCLL.”
Nu is ’t aan jou
Wil je net als Tom voor de klas staan en echt het verschil maken? Ontdekken waar jouw sterktes zitten en niet alleen je eigen mind maar ook de mind van elke leerling die bij je in de klas komt in beweging krijgen?
Kom dan langs en we bespreken samen jouw traject.